دیسون

دیسون در گویش دزفولی به معنای مکتبخانه است

دیسون

دیسون در گویش دزفولی به معنای مکتبخانه است

دیسون

امام خامنه ای (مدظله) : اگر یک ملتى احساس عزت نکند، یعنى به داشته‌هاى خود - به آداب خود، به سنن خود، به زبان خود، به الفباى خود، به تاریخ خود، به مفاخر خود و به بزرگان خود - به چشم حقارت نگاه کند، آنها را کوچک بشمارد و احساس کند از خودش چیزى ندارد، این ملت براحتى در چنبره‌ى سلطه‌ى بیگانگان قرار میگیرد.

رادیو دزفول (1)

يكشنبه, ۱۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۲۴ ب.ظ

دیروز آنگونه که برادر عزیزم جناب آقای درچین یادآوردی فرمود : 15 آبان سالروز راه اندازی رادیو دزفول است.
جا دارد تا فرا رسیدن این روز خجسته را به همشهریان عزیز و همچنین همکاران پرتلاشم در رادیو دزفول تبریک و تهنیت عرض کنم.
اما ذیلا، نه از جایگاه حقوقی یک "صداوسیما"یی بلکه از منظر یک شخص حقیقی که عمری را در رسانه های مختلف مکتوب و غیر مکتوب گذرانده و یک شهروند تقریبا آشنا به رسانه است سخن خواهم گفت.

مرور سابقه و تاریخ این رسانه کوچولوی شهری(در قیاس با آنتن ملی) از نظر این حقیر لزومی ندارد زیرا همه کم و بیش میدانیم آن را.
لکن یادمان نرود که همین کوچولو میتواند کدخدای رسانه های دزفول باشد که باکمال تاسف باید بگویم علیرغم زحمات فراوانی که برایش کشیده میشود به نسبت جایگاه و پتانسیل های بالقوه موجود در دزفول "عاطل" مانده است.
و همین عاطلی آنقدر مهم هست که اولویت اول این نوشته، حال و آینده ی این رسانه نوستالژی دسفیلیون باشد.
شاید طرح چند سوال ذهن شما خوانندگان محترم را برای همراهیِ بیشتر، گرم و فعال نماید.
1- آیا لزومی برای ادامه حیات رادیو دزفول وجود دارد یا چرخه حیات این رسانه بومی اکسپایر شده است؟
2- آیا لزومی بر تدوین و تصویب سیاستگزاری (لااقل 5 ساله) برای گردش کار محتوایی رادیو دزفول( از سوی نهادهای مسئول شهری) هست؟ اگر آری چرا؟
3- اگر چنین لزومی نیست چرا؟ و اگر قبلا تصویب و تدوین شده چرا اطلاع رسانی عمومی نمیشود تا نظارت عمومی از سوی مخاطبان بر کیفیت روند اجرای سیاستها صورت پذیرد؟
4- آیا برای تدوین چنین سیاستهایی نباید مقتضیات جمعیتی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جامعه هدف مخاطبان لحاظ شود؟
اگر آری! توسط کدام عقبه فکری و تخصصی ؟ و ایضا کدام سکوی حقوقی و حقیقی؟
5- آیا زیرساختهای فعلی رادیو دزفول پاسخگوی نیازهای فعلی جامعه ی هدف این رسانه هست؟ اگر خیر، چرا؟ و اگر آری! چرا خروجی رادیو دزفول در حد و شأن جامعه هدف فعلی نیست؟ (بماند جامعه هدف اینده)
6- آیا جامعه هدف رادیو دزفول صرفا می بایست دسفیلیون مقیم شهر باشند یا دسفیلیون اقصی نقاط گیتی هم در محصولات آن سهیمند؟ اگر سهیمند چرا تاکنون بستر سهل الوصول فضای مجازی ابزار رساندن پیام نشده است؟ (منظورم خرده کاری قبلی سایت صداوسیمای خوزستان نیست)
7- آیا هیچ برنامه ریزی و هدفگذاری از سوی خود صداوسیمای خوزستان (یاتهران) برای پوشش جمعیتی این رسانه به لحاظ فرهنگ بومی و آیینی وجود دارد؟
8- ساختار سازمانی و پرسنلی فعلی رادیو دزفول با نیازهای فعلی جامعه هدفش تناسبی دارد؟
9- آیا نهادهای حاکمیتی دزفول سهم بودجه سالیانه رادیو دزفول را لحاظ میکنند؟ اگر آری چرا اعلام نمیشود؟ و اگر آری جنس این بودجه ها چیست؟ عمرانی، فرهنگی یا...؟ اگر خیر، چرا و به چه علت تخصیص نمی یابد؟
10-  چرا و به چه علت رادیو دزفول در فضای مجازی رسما وارد نمیشود؟ مگر نه این است که توسعه زیرساختی آنتن سنتی گرانتر از انتشار سیگنال پیام در فضای مجازی است ؟ آیا کسی یا کسانی خواهان شنیده نشدن رادیو دزفول توسط دسفیلیون دور افتاده از وطن هستند؟ اگر آری! چه کسانی و چرا؟
11- اگر صداوسیمای خوزستان از رسیدگی و تقویت زیرساختهای فنی و ساختار انسانی رادیو دزفول عاجز است (که ظاهرا کمی تا قسمتی همینطور است) و اگر صداوسیمای خوزستان توان لازم را برای پشتیبانی مالی تولیدات این رسانه ندارد! (که ظاهرا ندارد) چرا و به چه علت نهادهای حاکمیتی دزفول تلاش نمی کنند تا رادیو دزفول مستقیما به معاونت صدای جمهوری اسلامی متصل شود تا همه جانبه ارتقا یابد؟
12- آیا رادیو دزفول نمیتواند باشگاه خبرنگاران جوان خود را داشته باشد؟
13- آیا رادیو دزفول برای پردازش تخصصی به گویش دزفولی و عقبه تاریخی شهر نمیتواند از متخصصین دیگری هم در کنار جناب آقای منتظری بهره ببرد؟
14-  جای برنامه های آموزش آشپزی (به خانمهای جوان)، ذایقه سازی عمومی برای احیای بازیهای محلی، توسعه فرهنگ معماری باحیای دزفولی، تقویت آیین های نیکوی سنتی(که کم هم نیستند) کجاست؟
15- آیا رادیو دزفول نباید درتوسعه و تقویت فرهنگ عمومی ورزش (از همگانی تا قهرمانی) ورود جدی کند؟
16- آیا رادیو دزفول نباید شبهای مردم دزفول را با تولیدات نمایشی رادیویی دسفیلی به زبان بومی طوری پر کند که جایگزینی اش با ماهواره در میان خانوار دزفولی مشهود باشد؟ آیا دزفول یکی از پرقصه ترین شهرهای ایران نیست؟
17- آیا کمبود برنامه های دفاع مقدس دزفول در رادیوی شهری همچون دزفول، مانند کمبود نمایش فوتبال در کشور برزیل نیست؟
18 – دزفول قطب کشاورزی ایران است و میلیون ها تن محصولات را سالیانه راهی بازارهای داخل و خارج میکند سهم رادیو دزفول در توسعه فرهنگ اقتصاد مقاومتی و توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی کجاست؟
19- آیا رادیو دزفول نمیتواند با برگزاری میزگردهای چالشیِ مثبت در خصوص استقرار امنیت عمومی یار و یاور نهادهای امنیتی و انتظامی شهر باشد؟
20- همراهی مردم با نیروهای انتظامی در حفظ حریم اخلاقی رودخانه و باغات شهر یک ثروت است که اصطلاحا "سرمایه اجتماعی" گفته میشود.
آیا رادیو دزفول اجازه ورود به تقویت حوزه سرمایه اجتماعی را ندارد؟ اگر خیر چرا؟ و اگر آری چرا ورود نمیکند؟
21 – آیا رادیو دزفول نمیتواند در تقویت و بهبود فرهنگ مدیریتی مدیران دزفول موثر باشد؟ اگر خیر چرا؟ و اگر آری چگونه؟
22- آیا رادیو دزفول نمیتواند پلی ارتباطی بین لشکر نخبگان و مدیران دزفولی سراسر کشور با مردمان شهرشان باشند؟
23 - آیا....

ناگفته نماند اگر کُمیت رادیو دزفول (خصوصا در سوالات 12 تا 22) لنگ میزند دلیل عمده اش در پرسش 11 نهفته است.  
پاسخم برای تمام سوالات فوق را در فرصتی دیگر عرض خواهم کرد ...
تمایل دارم فعلا عزیزان خواننده به سهم خود به پرسش های فوق قدری در خلوت خود بیاندیشند.
فعلا یاحق
مهران موزون
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۱۶
مهران موزون

نظرات  (۲)

۲۵ آذر ۹۵ ، ۲۳:۴۵ منصور محمد زاده «ممل زاده»
با اهدای سلام و عرض خدا قوت. شما دعوتید به وبلاگ مقدادhttp://meghdad1.blog.ir/ و پست ، تحقیر نیروهای آمریکایی توسط  دلاوران سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران


پاسخ:
سلام
چشم
سلام آقای موزون، یکی از بزرگترین مشکلات دزفول از قدیم الایام نبود فرستنده و دریافت نامطلوب شبکه های تلویزیونی رسانه ملی بوده است، زمانی که خبری از شبکه های دیجیتال و ماهواره نبود، خانه های شهر پر بود از آنتن های سر به فلک کشیده ای که وظیفه آن ها دریافت ضعیف شبکه های ملی از فرستنده شوشتر!!! بود که همیشه باید برای دریافت هر شبکه آنتن رو می چرخاندیم و خدا میداند که چقدر از جوانانی به خاطر برق گرفتگی کشته شدند که یکی از آن ها یکی از اقوام دورمان بود، متاسفانه ضعف مسئولین سابق دزفول و بی خیالی صداوسیمای استان و جفای صداوسیمای کشور باعث شد که اکثر مردم دزفول به بهانه دریافت نامطلوب شبکه های ملی رو به بلای خانمان سوز ماهواره بیارن، چند سال پیش وقتی خبر دیجیتال شدن و افزایش شبکه های صداوسیما رو شنیدیم کلی ذوق کردیم که از این به بعد شبکه های ملی رو بدون برفک های اعصاب خردکن خواهیم دید ولی متاسفانه همان آش بود و همان کاسه! باز هم دریافت شبکه ها از فرستنده شوشتر!!! و باز هم دریافت ضعیف شبکه ها، البته تنها فرقشون تبدیل شبکه های برفکی به شبکه های خش دار بود!! آقای موزون ؛ این درددل یک جوان دزفولی بود که بخشی از نوجوانی اش همه روزه  صرف  پشت بام رفتن و  چرخاندن آن آنتن کذایی چندین متری بود که البته بعضی شب های زمستانی و بارانی هم خدا بهم رحم کرد، واقعا چرا باید سال های سال وضعیت دریافت شبکه ها در دزفول  اینطور باشه؟ این حرف تنها من نیست، این حرف هزاران نفر از مردم این شهره، من زود قضاوت نمی کنم ولی آیا تو این سال ها از طرف دزفولی های مقیم و مرکز پیگیری هایی شده؟    
پاسخ:
سلام
تشکر میکنم از کامنت دلسوزانه و دغدغه مندانه شما.
انشالله صدای شما شنیده شود.
انشالله درست میشود.
پیروز باشید

ضمنا : کامنت شما در کانال تلگرامی "دسفیلیون" باز نشر داده خواهد شد.
میتوانید دنبال فرمایید

desfilioon@

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">