دیسون

دیسون در گویش دزفولی به معنای مکتبخانه است

دیسون

دیسون در گویش دزفولی به معنای مکتبخانه است

دیسون

امام خامنه ای (مدظله) : اگر یک ملتى احساس عزت نکند، یعنى به داشته‌هاى خود - به آداب خود، به سنن خود، به زبان خود، به الفباى خود، به تاریخ خود، به مفاخر خود و به بزرگان خود - به چشم حقارت نگاه کند، آنها را کوچک بشمارد و احساس کند از خودش چیزى ندارد، این ملت براحتى در چنبره‌ى سلطه‌ى بیگانگان قرار میگیرد.

۱ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

امسال هم با شروع ماه محرم، فضای مجازی و کانالهای ماهواره های بیگانه ابزاری شدند برای هجمه وهابیون و صهیونیست ها به شعائر و ذخایر رفیع محرم و کدهای عاشورایی آن!

از گریه بر سالارشهیدان گرفته تا سینه زنی و زنجیرزنی و علم و کُتَل محرم را نزد افکار جوانان پاک سرشت ایرانی زیر سوال و شبهه میبرند.

مقامات اسراییل حتی همایش شیرخوارگان حسینی را بی نصیب نگذاشتند و مستقیما به خطر نوزادان شرکت داده شده در این همایش (برای کیان اسراییل) هشدار دادند.

صدالبته تحریفات و بدعتهای نامیمونی همچون قمه زنی که از سوی قاطبه ی علمای اعلام و حتی ولی امر مسلمین نکوهش و حرام اعلام شده است که مورد بحث ما نیست.

و اما در دارالمومنین دزفول،

در حالیکه فعالان سایبری دلسوز ارزشهای اسلام و انقلاب شبانه روز در حال دفاع از آیین های فاخر و ارزش ساز عاشورای شهرشان هستند برخی مدیران دزفول با اعلام مواضع و بیانیه های سوال برانگیز موجب دلگرمی!! مدافعان سایبری عاشورا هستند.

محسن ورجاوند (رئیس اداره دامپزشکی دزفول) درمصاحبه با ایرنا اعلام میکند :

- کشتار دام در معابر عمومی باعث انتقال بیماری های خطرناک از جمله تب مالت،سیاه زخم،تب کریمه کنگو و دیگر بیماری ها به انسان می شود.
- در مواقعی که برخی عزاداران با پای پیاده مسیر عزاداری را طی می کنند و بطور مستقیم با خون در تماس هستند در معرض خطر بیشتری قرار دارند.
- ذبح دام در انظار عمومی لطمه روانی به برخی افراد به ویژه کودکان وارد می کند و علاوه برآن موجب آلودگی می شود.
- باید از راه اندازی کاروان با حیوان زنده مانند اسب و شتر به دلیل احتمال خطر و انتقال بیماری های مشترک خودداری کرد .
- حیواناتی که در کاروان اسرا مورد استفاده قرار می گیرند حتی اگر آرام باشند هنگام مواجه با شرایط غیرعادی از حالت عادی و طبیعی خارج شده و رفتارهای واکنشی شدیدی از خود بروز می کنند که این اتفاق در سالهای گذشته رخ داده و صدمات جبران ناپذیری به برخی شهروندان وارد کرده اند.

از آنطرف مرتضی بیگدلی (رئیس شایسته و مادام العمر سازمان تبلیغات اسلامی دزفول) اعلام میدارد :

- در سیره پیامبران و ائمه احترام به احشام ازجمله شتر و اسب جایگاه ویژه ای داشته در حالی که شاهدیم برخی هیئت های مذهبی دزفول احشام را وارد فضای پر از دود و سروصدا می کنند که این یک نوع ظلم بزرگ به آنها محسوب می شود.
- این موارد(استفاده از شتر و اسب در عزاداری) آثار مخرب فرهنگی را به دنبال دارد که در صورت بی توجهی خسارات جبران ناپذیری را می توانند به بار آورند.
- به طور کلی استفاده از احشام در مراسمات عزاداری ماه محرم کارساز نیست.

- باپیگیری های صورت گرفته در شورای تامین، استفاده از احشام در هیئت های عزاداری با دستور دادستان عمومی و انقلاب دزفول ممنوع شده و با هر کسی که اقدام به ورود حیوانات به هیات های عزاداری کند برخورد قانونی خواهد شد.
- برای نذری دادن باید به دو مقوله آشپز و موادغذایی توجه زیادی شود.

- اصل بصیرت افزایی و ایجاد شور و شعور در عزاداری حسینی در سطح شهرستان باید کاملا رعایت شود ضمن اینکه تمام هیئت ها باید در هنگام نذری دادن به مسائل فرهنگی، بهداشتی و حقوق شهروندی توجه ویژه ای داشته باشند. 

متاسفانه هر دو مدیر محترم صرفا دستوراتی را به عامه عزاداران ابلاغ کرده اند که از منظر سلبی (انجام ندهید) است و روشهای جایگزین مناسب و شیوه های اجرای مدیریت شده را توضیح نداده و مسکوت گذارده اند که در جای خود نوعی "پاک کردن صورت مسئله" است.

در اینجا چند سوال مطرح است که امیدوارم مدیران باتدبیر! دزفول به آن بیاندیشند :

1- بیست و پنجسال پیش اسراییل فیلمی ضدانقلابی و ضدایرانی ساخت بنام "بدون دخترم هرگز"

که سیاه نمایی رسانه ای زیادی علیه اسلام و ایران در آن فیلم مطرح شد، منجمله اینکه ذبح گوسفند در ایران (در برابر کودکان) امری ضدحقوق بشری!!! است زیرا تاثیر منفی بر روی بیننده میگذارد.

یقینا رییس اداره دامپزشکی دزفول نه فقط با فرهنگ دینی قربانی در راه خدا آشناست بلکه از فلسفه عید قربان و قصه نشاندن کارد پدر بر بر گلوی پسر هم باخبرند.

آیا بازگویی قصه ی اقدام پدر به ذبح حضرت اسماعیل ع هم برای کودکان اثرات نامطلوب روانی بر کودکان و نوجوانان میگذارد؟

آیا نمیتوان گفت : رویت ذبح گوسفند برای سنین خاصی از نوجوانان ضروری است تا نرمخویی بیش از اندازه در جوانان آینده کشور موجب ضعف روحیه ی دفاعی آنان در برابر دشمن نباشد؟

آیا جزاین است که : خیر الامور اوسطها.

وانگهی : از قدیم و ندیم والدین سراسر ایران آنقدر مسلط بوده و هستند که چشمان کودکان خود را در لحظه نشاندن کارد بر گلوی حیوان مدیریت کنند.

2- آقای ورجاوند کلکسیونی از بیماریهای مختلف را برای خطرات ذبح خیابانی برشمرده اند.

آیا خطر بیماری های ناشی از ذبح فقط درخیابان موضوعیت دارد؟

آیا هزاران ذبحی که سالیانه و در مناسبتهای مختلف در کوی و برزن و در خانه های شهری و روستایی انجام میشود خطر این بیماری ها را ندارند؟

جناب ورجاوند باید بدانند که تا سی سال قبل، مردم این شهر در طول سال در کنج خانه گوسفندی داشتند که با ته سفره ها بزرگش کرده و محرم همان سال خونش نثار پای عزاداران حسینی وگوشتش را روانه سفره فقرا و حاجتمندان میشد.

سالیانه هزاران گوسفند درون خانه های مردم پروار شده و زیر پای همین مردم خونشان بر زمین میریخت و پای برهنه عزاداران آغشته و متبرک به خون قربانی راه حسین ع میشد.

آن وقتها خیلی از عزاداران از وجود کشوری بنام کنگو هم خبر نداشتند چه برسد به تب کنگو.

متاسفانه طی سالهای اخیر به دلایل مختلف فرهنگ ذبح گوسفند نزول شدید داشته است و همین مانده که  با این دستورات خلق الساعه مرگ فرهنگ نذر گوشت قربانی را تسریع کنیم.

آیا بهتر نبود تا به موازات منع ذبح خودسرانه گوسفند و...توصیه میشد که صاحبان نذورات اقدام به تهیه گوسفند مورد تایید کشتارگاه نمایند و هیچکس حق نداشته باشد گوسفند بدون مهر دامپزشکی را ذبح کند؟

وقتی صدها میلیون تومان هزینه های داوطلبانه مردمی برای سفره های نذری تاسوعا و عاشورا و اطعام فقرا و عموم عزاداران در دزفول خرج میشود چه اشکالی دارد تا بازرسان دامپزشکی با دریافت چندرغاز حق ماموریت اقدام به بازرسی و نظارت بر استاندارد بودن قربانیها کنند؟ این بهتر است یا اینکه مردم را از ذبح سنتی و آیینی در مقابل دسته جات عزاداری منع و محروم کنیم؟

بالاخره علنی کردن قربانی نوعی تقویت و ترویج این فرهنگ نیکوست.

و یا آقای بیگدلی و نکاتی که برای پیشگیری از نمایش حیوانات آراسته به شعائر و نمادهای کربلایی گفته اند :

دود مزاحم اسب و شتر است؟

هزاران سال اسب و شتر مرکب میدانهای جنگ بوده و در میان آتش و دود و خون حضور داشته و سواری داده اند.

هزاران سال  اسبهایی که زیر پای عروسها در شب عروسی ، غرق دود اسپند بوده اند دچار زحمت نشده اند.

اکنون و 14 قرن پس از واقعه کربلا که بیش از هر زمان دیگری نیازمند شبیه سازی سخت افزار این فاجعه تاریخی و هنرنمایی مردمی و خودجوش عزاداران هستیم بیاد مزاحمت دود اسپند برای اسبان قرن فعلی افتاده ایم؟

هزاران سال اسبها زیر پای پیامبر گرامی اسلام و نادرشاه افشار و ناپلئون و دیگر سران لشکرهای جنگی در میان بوق و کرنا و طبلهای جنگی سواری داده اند و آخ نگفته اند.

اکنون دُهُل مساجد دزفول مزاحم اسب و شتر شد؟

برفرض که حیوان به صدای دهل حساس باشد، آیا راهش این است که صورت مسئله را پاک کنیم؟

آیا برای پیشگیری از بیماری های مشترک اسب و شتر با انسان بهتر نیست تا دارندگان حیوانات تزیینی محرم را وادار به گرفتن شناسنامه سلامت کنیم؟

عبور شتر و اسب از خیابانهای دزفول(آن هم دو روز درسال) برای آیین ارزشمدار عاشورا مترتب بربیماری است؟

قطع یقین در کشوری پیشرفته اروپایی مانند اسپانیا که هر از گاهی شاخ گاو را با پز و فیس با نقطه خاصی از بدن شهروندان خود درگیر می کنند احتمالا هزاران نفر اکنون با بیماری تب مالت و سیاه زخم و ... گرفتارند؟  

واقعا این همه ی هنر مدیریت دوستان محترم در شورای تامین دزفول است؟

آیا نمیتوان نوبت عبور حیوانات شبیه سازی شده ی عاشورایی را طوری برنامه ریزی کرد که مجاورت با طبل و دهل نداشته باشد؟

آیا نمیتوان برای مدیریت حیوان (در هنگام عبور) بخشنامه تدوین کرد که مثلا هر حیوان باید توسط مربی آموزش دیده مهار و کنترل شود؟

نگران سلامت مردمید؟

نگران آخرت اسب و شترید؟

چه ایراد دارد برایش نظامنامه تدوین و ابلاغ کنید؟

چرا مردم را محدود میکنید؟

چقدر برای احیا و تقویت آیین های مذهبی و سنتی کار کرده اید که حالا برای زدایش آن دستورات عمومی صادر کرده و قوه قضاییه را هماهنگ میکنید؟

آقای بیگدلی، یک عاشورا زحمت بکشند و سفری به شادگان (در همین خوزستان) داشته باشند تا ببینند دهها برابر حیواناات دزفول در آنجا اسب و شتر آراییده و به خیابان می آورند.

آیا عزاداران شادگان در قعر جهنم اند؟

آیا اهالی شهر شادگان تب کنگو دارند؟

عزاداری محرم روح تعالی بخش دارد.

بصیرت زاست.

بار معنوی دارد.

اما بخواهیم یا نخواهیم نماد و نمود هم دارد.

عَلَم یکی از نمادهای محرم است.

تعزیه و شبیه خوانی.

سفره های نذری.

آرایش عاشورایی اسبها و شترها.

دهل ها و سنج ها.

آقایان محترم.

لطفا به جای پاک کردن صورت مسئله برای مدیریت و بهینه سازی مسائل راهکار دهید.

محرم به اندازه کافی از سوی دشمنان دین مبین مورد هدف هست.

شما دیگر ...





۸ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مهر ۹۵ ، ۰۱:۲۵
مهران موزون