دیسون

دیسون در گویش دزفولی به معنای مکتبخانه است

دیسون

دیسون در گویش دزفولی به معنای مکتبخانه است

دیسون

امام خامنه ای (مدظله) : اگر یک ملتى احساس عزت نکند، یعنى به داشته‌هاى خود - به آداب خود، به سنن خود، به زبان خود، به الفباى خود، به تاریخ خود، به مفاخر خود و به بزرگان خود - به چشم حقارت نگاه کند، آنها را کوچک بشمارد و احساس کند از خودش چیزى ندارد، این ملت براحتى در چنبره‌ى سلطه‌ى بیگانگان قرار میگیرد.

اینکه چرا یکی از فرماندهان سابق تیپ 2 زرهی دزفول (سه سال پس از بیان دقیق حقایق حماسه جسر نادری در وبسایت معارف جنگ) ناگهان در هشتم مهرماه امسال در حضور فریدون حسنوند(نماینده اندیمشک) و غلامرضا شریعتی(استاندار خوزستان) سند سلحشوری های مردم قهرمان دزفول را به نام شهر نوظهور اندیمشک میزند سوالی است که بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس باید از ایشان بپرسد تا معلوم شود نسبت بین فریدون حسنوند و این امیر خدوم ارتش جمهوری اسلامی چیست؟

((نکته :  به تمام کسانی که بتوانند در متن خاطرات امیر محرابی اثری از فریدون حسنوند یا شهری بنام اندیمشک بیابند هزینه یک بار سفر به کول خرسون جایزه داده میشود))

خاطره امیر سرتیپ دوم محرابی از حماسه جسر نادری :
زمانی که دشمن به کشورمان حمله کرد، این منطقه که در سه راه قهوه خانه و تپه های علی گره زد، عین خوش، دهلران و موسیان قرار دارد، مورد توجه دشمن قرار گرفت.
به همین منظور لشکر 10 عراق، به همراه چند تیپ  از این محور، به طرف خوزستان هجوم آورد. همان زمان، یگان های تیپ قهرمان دزفول، شامل گردان های 207، 256 تانک و 105 که در نقاط مرزی مستقر بودند، به مقابله با دشمن شتافتند.
ماموریت نیروهای دشمن در این محور، بستن گلوگاه خوزستان بود.
آنها در نظر داشتند ارتباط این گلوگاه را با سایر استان های کشورمان قطع کنند، زیرا آن زمان تنها محور ارتباطی خوزستان با شمال این استان همین محور بود.
در حقیقت، جاده باغ ملک به شهرکرد که در سال های اخیر احداث شده، وجود نداشت.
رزمندگان تیپ دزفول، عملیاتی تخریبی را بر روی نیروهای دشمن انجام دادند.
به همین دلیل دشمن نتوانست به سرعت وارد خاک کشورمان شود.
در همان درگیری ها، تعداد زیادی از نیروهای تیپ دزفول به شهادت رسیدند.
نمونه اش شهید طباطبایی، فرمانده گروهان دوم گردان 256 تانک تیپ دزفول است.
این بزرگوار به عنوان فرمانده تانک، در حال مبارزه با دشمن بود و وقتی از تانک بیرون آمده بود، هدف تیر مستقیم تانک دشمن قرار گرفت؛ به گونه ای که فقط پاهای آن بزرگوار باقی ماند.
به هر حال دشمن توانست بخشی از اراضی ایران را در این منطقه اشغال کند، گرچه در کنار پل رودخانه کرخه، جلوی پیشروی دشمن گرفته شد.
سرانجام در تاریخ 23 مهر 1359 پای پل کرخه، عملیاتی انجام شد که طی آن، لشکر 21 حمزه به این منطقه آمد و با همکاری لشکر 92 زرهی و سایر نیروها عملیاتی آفندی علیه دشمن انجام شد.
هر چند آن عملیات چندان موفق نبود، اما تجربه ای برای عملیات بعدی شد.
در این عملیات ضربات خوبی به دشمن وارد شد و دشمن متوجه شد که دیگر می بایست از آن شکل آفندی خارج شده، راهکنش پدافندی اتخاذ کند.
این عملیات، زمینه مناسبی برای عملیات بزرگ فتح المبین- که توام بود با آزادسازی 2 هزار و چهارصد کیلومتر مربع از خاک جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرد.
یکی از اتفاق های عملیات موصوف این بود که در نزدیکی شهر موسیان، گروهان سوم گردان 256 تانک تیپ دزفول به فرماندهی جناب آراسته، به محاصره دشمن درآمد.
چند ماه کسی از سرنوشت آنها اطلاع نداشت! 
همه فکر می کردند که افراد این گروهان به اسارت دشمن درآمده و یا شهید شده اند.
اما سرانجام هنگامی که یکی از هواپیماها، به صورت اضطراری در آن منطقه فرود آمد نیروهای این گروهان، نزد خلبان رفتند و زنده بودن خود را توسط آن خلبان، به اطلاع تیپ رساندند.
مسئولان تیپ دزفول هم با استفاده از راه های صعب العبور  و سخت منطقه موسوم به دالپری و مورموریک به گروهان کمک رسانی کردند و اینگونه بود که ارتباط بین تیپ دزفول  و گروهان موصوف برقرار شد.
در آن مدت، فرمانده گروهان، علاوه بر هدایت گروهان، به مردم موسیان نیز کمک می کرد.

منبع: ماهنامه ارتش جمهوری اسلامی ایران
شماره 398 خرداد 1393


⛔️پی نوشت :
لینک سخنان روز گذشته (6 مهر 1396) امیر سرتیپ محرابی که دوشادوش فریدون حسنوند در منطقه کرخه ادعا کرده است :
(( حماسه شش مهر 1359 در جسر نادری اندیمشک با دستان خالی جوانان در این شهرستان ثبت و جلوه گر شد و دشمنی را که تا دندان مسلح و مجهز بود را به عقب نشینی وادار کرد.))   +

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۷/۱۵
مهران موزون

نظرات  (۱)

۲۰ مهر ۹۶ ، ۱۶:۴۳ شیرین افضل زاده
وااااای
وااااااااااااای
وااااااااااااااااااااااای
چقققققددددددد خوشحالم که پیدات کردم دییییسووووووووون عززززیییییزززززززممممممممم
فک کردم دیگه نمی نویسید
خیلی ناراحت بودم
امروز دوباره سرزدم به وبلاگ قبلی و اینجاروپیداکردمِ
هوراااا
هوراااااااااا
هوراااااااااااااااا
پاسخ:
سلام
بر شما
محبت دارید
اینجا هم مینویسیم.
گاهی گداری.
بالاخره بیشتر در شبکه های اجتماعی هستیمدر خدمت دوستان.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">