دیسون

دیسون در گویش دزفولی به معنای مکتبخانه است

دیسون

دیسون در گویش دزفولی به معنای مکتبخانه است

دیسون

امام خامنه ای (مدظله) : اگر یک ملتى احساس عزت نکند، یعنى به داشته‌هاى خود - به آداب خود، به سنن خود، به زبان خود، به الفباى خود، به تاریخ خود، به مفاخر خود و به بزرگان خود - به چشم حقارت نگاه کند، آنها را کوچک بشمارد و احساس کند از خودش چیزى ندارد، این ملت براحتى در چنبره‌ى سلطه‌ى بیگانگان قرار میگیرد.

دزفول تگزاس نیست

يكشنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۳، ۰۹:۳۹ ق.ظ

مهران موزون - چند روز قبل سه جوان روستایی در حرکتی خشن و ترورگونه در نزدیکی پل ساسانی دزفول اقدام به رگبار بستن دوجوان راکب دیگر کرده و به سرعت از مهلکه میگریزند.

اکنون متهمان(که ظاهرا سه نفرند دستگیر شده اند) که سرعت عمل مامورین این پرونده جای تقدیر و تشکر دارد.

آنطور که مسئولین محترم قوه قضاییه در دادگستری دزفول گفته اند :

جوانی اهل روستای سِنجر به انتقام اعدام دایی اش(که پیش از این بابت نزاع طایفه ای طی حکم قانونی اعدام شده بود) دو تن از جوانان طایفه ی مقابل را هدف گرفته و به کمک دوتن از رفقای خویش با یک برنامه ریزی اقدام به ترور خیابانی آنان مینماید تأسف بارتر اینکه دو جوان مقتول دخالتی در آن نزاع طایفه ای نداشته اند.

این خلاصه ی آنچه بود که تا این لحظه اعلام شده است.

اما بعد..

1) لازم می نماید تا دستگاه قضا به دلیل روشن بودن ابعاد این جنایت بی هیچ معطلی اقدام به صدور حکم و اشد مجازات قانونی در خصوص این سه نفر نماید تا درس عبرتی باشد برای آنان که با سنگرگیری در پشت احساسات و تعصبات نابجای قبیله ای همیشه به مسلح بودن و تفنگداری خویش مینازند و هرگاه که بخشنامه ای از سوی مسئولین درخصوص لزوم ممنوعیت استفاده ی سلاح گرم در عروسی ها و پُرس ها صادر میشود حنجره درانی میکنند که ما رسم و رسوم داریم و باید ترقه و تفنگ در کنیم.

صدالبته عشایر کوچ نشینی که برای حفظ و حراست احشام و دارایی های خویش در کوه و کمر سلاحهای مجوزدار و قانونی دارند مصداق این موضوع نبوده و مستثنی می باشند.

اما کسی که کوچرو نیست.

روستایش چسبیده به شهر است.

زیر کولرگازی لم داده و برای آبیاری زمین هایش 100 متر راه هم نمی پیماید و مجوزی برای حمل سلاح ندارد چرا و چگونه و با کدامین اجازه باید مسلح باشد بنحوی که فرزند نابخردش به راحتی امکان رگبار بستن مردم را در وسط شهر داشته بیابد؟

بنابراین :

الف) آیا وقت آن نرسیده که مسئولین امنیتی، انتظامی شهرستان روی موج همین جنایت زوم کرده و در اقدامی عاجل و قاطع اقدام به خلع سلاح آنانی نمایند که خارج از محدوده ی قانون و درون تشک و لحاف منازلشان انواع سلاحهای نظامی را نگهداری می کنند؟

ب) سرعت عمل در رسیدگی به این پرونده و مجازات علنی و بدون مماشات قاتل یا قاتلین، در ترمیم خدشه ای که به امنیت روانی مردم در شهرستان متدین دزفول وارد شده بسیار موثر است.

2) یک پیشنهاد : (هرچند نمیدانم که قانون ظرفیت اجرا و اعمال آنرا دارد یا خیر!)

اگر فلسفه این دوقتل، همان بوده که جناب حسینی پویا اعلام کرده اند(یک دایی اعدام می شود سپس خواهر زاده اش از عشق دایی، اقدام به کشتن دوتن از طایفه ی مقابل میکند) آیا نمیتوان متصور بود که در اثر مجازات قاتل یا قاتلین کنونی بازهم این پینگ پنگ کشتار ادامه داشته باشد؟

چاره چیست؟

فشار برخانواده ی مقتولین برای دادن رضایت؟

مجازات قاتلین و پذیرفتن ریسک قتلهای بعدی؟

نگارنده یک راه سراغ دارد که شاید دستمایه ای ابتکاری برای قاضی محترم پرونده باشد :

اگر سلاحها متعلق به خانواده یا خاندان قاتلین است! برای اجرای حکمِ احتمالیِ اعدامِ قاتلین، مسئول یا مالک اسلحه وادار به اجرای حکم مجازات قاتلین شود در غیر این صورت مجازات سنگین حبس و یا مالی بابت دخیل بودن در سهولت تهیه اسلحه یا حمل آن را تحمل نماید (حکمی که لزوما از توان وی خارج باشد).

این حکم موجب میشود که مالک یا باعث تهیه سلاح گرم(اگر عضو قبیله ی قاتلین است) بنوعی اعدام کننده ی قاتل یا قاتلین قبیله ی خودشان باشد و قبیله ی قاتل یا قاتلین بغض کمتری از طایفه ی مقتولین به دل بگیرند . ضمن اینکه وقتی قبیله ی قاتل ناچار باشند که طنابِ دار را خودشان به گردن عضو قبیله شان بیاندازند تنبیه شده اند تا بروند و فرهنگ افتخار به سلاح گرم داشتنِ خویش را مورد بازنگری قرار دهند.

شاید کمی غامض نوشتم اما شک ندارم که مسئولین محترم قوه قضاییه به کُنهِ عرض بنده پی بردند.

و شاید خوانندگان محترم برای پارادوکس بند 2 پیشنهادهای دیگری داشته باشند.

هرچه هست! همه باید بدانند که دزفول تگزاس نیست.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۵/۱۹
مهران موزون

نظرات  (۱۴)

۲۹ مرداد ۹۳ ، ۱۸:۲۱ نیکوروش - امیر
سلام بر جناب موزون
خاطرات ایستگاه بیشه برای بر و بچه های دزفول به خصوص اهالی جلسات قرآن ، بسیار خاطره انگیز است - در سالهای دهه 60 ، اغلب اردوهای مساجد در آن فضای بکر ، برگزار میشد و جای تعجب دارد که جناب موزون با این همه اطلاعات تاریخی ممتازی که دارند و بنده به شخصه بسیار از آنها استفاده کرده ام ، از این روستای تاریخی و منطقه بکر ، آشنایی زیادی ندارند. در سالهای 63 و 65 و 66 سه بار با اردوهای مساجد اونجا رفته ام و در سال 76 هم به اتفاق خانواده و بستگان رفتم - فضای دهه 60 خیلی بکر بود ولی فضای سال 76 از لطافت آن کاسته بود ، چون حضور خانواده های که متاسفانه خیلی مقید به ارزشهای اسلامی نبودند - فضا را مسموم کرده بود. الان 16 - 17 سالی است که اونجا نرفته ام.
پاسخ:
سلام برادر
در مورد حقیر غلو میفرمایید
اما بعد..
بارها و بارها از ایستگاه بیشه رد شده ام(با قطار) اما افتخار پیاده شدن در آن را نداشته ام.
دعا کنید قسمت شود.
چند روز پیش با گوگل ارت چک کردم ظاهرا راه ماشین رو هم دارد.
پیروز باشی مهندس.
به نظر من مردم شریف دزفول باید انزجار خود را از این اقدام و نا امن کردن شهرمان دزفول اعلام کنند.
۲۶ مرداد ۹۳ ، ۲۳:۵۳ امیر ابراهیمیان پور
با سلام.وبلاگ بهداری لشکر7 بروز شد.خاتم اهدایی امام هشتم(ع) به شهیدی از دزفول.
پاسخ:
سلام حجی.
صدات خووَش.
می تیه ام.
سلام کاش اظهار و اعلام نظرات دو پست قبلی ادامه می داشت 
پاسخ:
سلام
کاش.
ولی مشکلی نیست : صرفنظر از موضوع آقای ابوالقاسمی پور، میشه یه بحثی رو مشخصا در همین باره باز کنم و دور هم بنشینیم و تبادل افکار کنیم.
۲۴ مرداد ۹۳ ، ۰۰:۵۹ منصور محمد زاده «ممل زاده»

مقام معظم رهبری

من اکنون به پدران و مادران، همسران و فرزندان، خواهران و برادران و دیگر کسان شهدای عزیز و جانبازان و اسراء و مفقودین درود می فرستم و اعلام می کنم که آنان در رتبه و شان معنوی، بلافاصله پشت سر عزیزان فداکار خویشند.

علیک السلام بر برادر بزرگوارم  .

ممنون از حضور گرمتان.

چشم امرتان اجرا می شود و با معاون مدرسه آنجا  آشنا شدم تماس می گیرم ، درمورد جمعیت وتعداد خانوارهایی که در انجا ساکن هستند اطلاعاتی می گیرم  و به پست وبلاگ (مهمان شهدا )اضافه می نمایم. حاجی  بعداز اینکه با مادر شهید علیرضا حیدری و شهید حسین محمدی  اشنا شدم تصمیم گرفتم تا نزد مدیر یا معاون مدرسه رفته و از وضعیت تحصیلی این دوشهید بزرگوار از روی اسناد  مدرسه تصویر برداری کنم  اقای احمدی  معاون مدرسه هر چه دنبال دفتر امتحانات مدرسه متعلق به سالهای قبل گشت ،دفتری موجود نبود وتحویل امتحانات اداره داده بودند ولی اقای احمدی  که از اهالی روستا بود  می گفت این دوشهید بزرگوار از دانش اموزان زرنگ مدرسه بوده اند و می گفت دفتر امتحانات   را که قبلا دیده است تمام نمرات این دوشهید عزیز  بیست بوده اند

. اما حاجی عزیز . روستای بیشه در شصت کیلومتری خرم اباد می باشد و راه اسفالت رومی باشد  (الان هم دارن جاده را عریض می نمایند)با ماشین هم می شود به انجا سفر نمود ،حاجی با اجازه شما ما با ماشین شخصی به انجا رفتیم.

پاسخ:
ممنونم از پاسخ کامل شما.
پاینده باشی برادر
هردم از این باغ بری می رسد
http://snn.ir/detail/News/349248/83
پاسخ:
چه عرض کنم؟
۲۳ مرداد ۹۳ ، ۱۱:۱۳ منصور محمد زاده «ممل زاده»
با اهداس سلام خدمت مهندس بزرگوار حاج مهران عزیز.

شما دعوتید به وبلاگ جانم فدای رهبر - دزفول یا وبلاگ مقداد  و پست مهمان شهدا
منتظر حضور گرم شما هستیم بزرگوار

پاسخ:
سلام گ گ منصور
خدمت میرسم
۲۲ مرداد ۹۳ ، ۱۴:۴۲ صالحه مسلمان
یاد فیلم خون بس به کارگردانی آقای ناصر غلامرضایی افتادم. حتما اینا هم باید یه دختر مادرمرده رو قربانی کنن تا از این تعصب های عصر جاهلیتشون دست بردارن.
متاسفانه دو مسئله آزاردهنده درباره سبک زندگی قبیله ای هنوز هم وجود داره. یکیش همین تعصبات بدون منطق توی نزاع ها هست و یکی هم رسم و رسوم ازدواج.
خیلی ها از خودشون هم خسته شدن از این وضعیت ولی وقتی قاطبه ی طایفه هنوز ترجیح میدن طبق رسوم جاهلی زندگی کنند بقیه فقط دو راه دارن: یا از طایفه طرد بشن یا به روش زندگی اونها تن بدن!
این در حالیه که از همین تعصب میشه نهایت استفاده ی صحیح رو داشت که البته نمونه هاش الان هم مشاهده میشه ولی تعدادش کمه. مثلا اگه یه نفر از قوم لر یا بختیاری یا عرب مشکلی براش پیش بیاد خیالش راحته که یه طایفه پشت سرش هستن. ولی اگه اتفاق مشابهی برای یه دزفولی بیفته از این خبرها نیست

من فکر می کنم وقتش رسیده تا با بزرگان طوایف یه صحبت اساسی بشه. رگ خواب کل طایفه دست ریش سفید و کدخداشه. باید اونها رو قانع کرد که بعضی اقدامات تحت عنوان تعصب نسبت به طایفه، نه با اسلام همخوانی داره نه انسانیت و نه منطق هیچ کجا!

امیدوارم کسی از نوشته ی من برداشت منفی و ضد بختیاری نکنه. اینها واقعیت هایی هستن که عقل به پذیرششون حکم می کنه نه احساس. مثلا ماه رمضان بود که باخبر شدم یکی از نوجوان های 15 ساله و بسیار بسیار با استعداد مسجد که فوق تیزهوش بود رو به اجبار به عقد پسرعمه ی بی سواد و غیرمذهبی و معتادش در اوردن. وقتی علتش رو جویا شدم فهمیدم هیچ دلیل خاصی برای این ظلم وجود نداشته غیر از اینکه خواستگار پسرعمه اش بوده!! پسره هم امر فرموده که دلم نمی خواد زنم درس بخونه!
تا کی باید همچین اتفاق هایی بیفته؟
پاسخ:
عجب!
واقعا متآسف شدم
مطلبی با عنوان
  •  ناهنجاری بنام تیراندازی در مجالس در سایت شورای اسلامی شهرک شهید منتظری منتشر شده است به ادرسhttp://shmon.ir . این مسئله و کلا حمل سلاح مشکلی است که در بین همه اقشار مردم وجود دارد و قطعا در اتفاق رخ داده مردم طایفه قاتل با عملکرد قاتلین موافق نیستند و به نظر می رسد اقدامی نابخردانه چند جوان خودسر بوده که باید قانون بدون هیچ تخفیفی در مورد آنها اعمال گردد 
  • پاسخ:
    سلام جناب کرمی عزیز
    به شما و سایت وزین تان افتخار میکنم.
    آمدم دیدم و خواندم و لذت بردم.
    کاش بقیه حومه دزفول از شما یاد بگیرند
    ۲۱ مرداد ۹۳ ، ۱۴:۰۶ محمد مجیدی راد
    سلام
    متاسفانه برخوردها سطحی و گذاراست
    باید با دارندگان اسلح های غیر محاز برخورد شدیدتر صورت گیرد
    بعد مدتها فرصتی دست داد بروز شدم
    تشریف بیاورید
    " از فرصت اینستاگرام بیشتر استفاده کنیم"
    یا علی
    پاسخ:
    سلام مهندس
    خدمت میرسم
    ۲۰ مرداد ۹۳ ، ۱۶:۲۳ سید سرزمین خاطره ها

    سلام مهندس

    سال گذشته در قطار یک نفر هم کوپه ایی ما بود و میگفت : دایی من اعدام شد خیلی تلاش کردیم رضایت بگیریم که نشد گفت نزاع خانوادگی در سنجر بوده است . گفت : حالا که رضایت نداده اند باید منتظر انتقام باشند .من فکر کردم شوخی میکند بالاخره کار خودشان را کردند . این حادثه باید خون بس شود وگرنه طوایف ول کن نیستند .

    پاسخ:
    سلام سید
    واقعا متأسم
    ایا کسانی که بی گناه کشته می شوند شهیدنیستند؟اری ان ها همان شهیدان اندکه حکم همنشینی باامامان وصالحان رادارند وخداوندخودانتقام ان ها راخواهدگرفت //////خانواده ی قاتلین باید بدانندکه خداوندانتقام ازان ها خواهدگرفت
    سلام
    باید همه از این حادثه اعلام انزجار کنند و این رفتارهای ناشی از جو زدگی دیدن فیلمهای هالیوودی را تمسخر و تحقیر کنند تا حماقت داشتن و اسلحه غیر مجاز و تیر در کردن برای کسی افتخار محسوب نشود.
    هرکس مثل صهیونیستها دست به جنایت وحشیانه بزند سگ هار است.
    پاسخ:
    سلام
    مرسی از مطالبتون موفق باشید.
    پاسخ:
    موید باشید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">