دیسون

دیسون در گویش دزفولی به معنای مکتبخانه است

دیسون

دیسون در گویش دزفولی به معنای مکتبخانه است

دیسون

امام خامنه ای (مدظله) : اگر یک ملتى احساس عزت نکند، یعنى به داشته‌هاى خود - به آداب خود، به سنن خود، به زبان خود، به الفباى خود، به تاریخ خود، به مفاخر خود و به بزرگان خود - به چشم حقارت نگاه کند، آنها را کوچک بشمارد و احساس کند از خودش چیزى ندارد، این ملت براحتى در چنبره‌ى سلطه‌ى بیگانگان قرار میگیرد.

دزفولی های ساکن اهواز بخوانند!

پنجشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۴، ۰۲:۲۷ ب.ظ

مخاطب این متن صرفاً عزیزانی هستند که تابعیت شهروندی اهواز و دزفول را توأمان دارند.
کسانی که اظهار حضورشان در اهواز است اما اظهار وجودشان در دزفول.
آنان که در کلانشهر اهواز شاغلند اما قلبشان در دزفول می تپد.

فرزندان صفی آباد که برای کار و اشتغال در اهواز زمین گیر شده اند.

فرزندان سیاه منصور ساکن اهواز.

بچه های سردشت و شهیون که مقیم اهواز شده اند.

جوانان سیاه پوشانی، صحرابدری، محله قلعه و شهرک شهید منتظری و بن جعفر ع که آب خوردنشان هم از دزفول بشکه بشکه سوغات هفتگی شان به اهواز است.

همانان که هفته ای دو روز(5 شنبه و جمعه) خود را به خانه پدری می رسانند و از سیر تاپیاز شهر مستفیض اند.
هفته ای دو روز یعنی چیزی قریب به یک سوم ایام سال را در دزفول سپری میکنند اما مالیات شان را به شهرداری اهواز می پردازند.
وقتی در اهوازند تمام افتخار و حس و حالشان متمرکز روی دزفول و اقوام و آشنایان و خاندان پدری و مادری در دزفول و حومه است.
منتظرند تا پنجشنبه شود و خود را باغ های پرتقال شهرکهای منتظری و شمس آباد و بن جعفر برسانند.
خود را به آغوش مادر پیر برسانند و دستبوس پدر باشند.
تن را به زلال دز بسپارند و در ساحلش گامی بزنند.
اینان «دزفولی های اهوازی» هستند که دیسون ایشان را مختصراً دوازی ها می نامد.
دوازی ها رده بندی مختلف دارند.
برخی همین پارسال مقیم اهواز شده اند.
عده ای 20 سال است که آنجا هستند.
 و برخی بالای 100 سالست که چتر استقرار خاندانشان در مرکز استان خوزستان پهن است اما هنوز به زبان مادری تکلم میکنند.
هنوز بحتیه و سرشیر دزفول را می بویند.
هنوز روزهای متمادی خود را به ساحل دز می رسانند.
هنوز وقتی می خواهند برای پسرشان همسری اختیار کنند طوری به سراغ دختران اصیل دزفولی فک وفامیل مقیم شهر اجدادی میروند که حرفه ای های لوازم خانگی برای فرار از اجناس چینی به اجناس اصلی ژاپنی پناه می آورند.
هنوز هم در گوش کودکانشان زمزمه ی عقبه ی هزاران ساله ی دزفول را دارند.
دوازی ها(صرفنظر از رده بندی سابقه ی اهوازی نشینی شان) خود را دزفولی می دانند.
همانطور که شوشتری های مقیم اهواز خود را شوشتری و عربهایی که علیرغم حضور در اهواز خود را شادگانی، دارخوینی، عبدالخانی، ویسی و ملاثانی و .. میدانند.
و اَلواری که مقیم اهوازند اما به عقبه ی واصالت خود در مسجد سلیمان، باغ ملک، ایذه و.. افتخار میکنند.
این خاصیت کلانشهرهاست که ساکنینش دوستش دارند اما دلشان با عقبه ی اجدادی است.
بگذریم..
از دوازی ها میگفتم :
جنس انتخابات در کلانشهرها با جنس ماموریت ماهوی منتخبین انتخابات مجلس در شهرهایی مانند دزفول، سوسنگرد، مسجد ، شوشتتر و... تفاوت اساسی دارد که از حوصله این مقال خارج است اما خلاصه اش اینکه شهرهای کوچک به گاه رأی دادن ها به تشریک خردهای جمعی، نیاز بیشتری دارد.
اصولا هرچقدر میزان مشارکت در شهرهای کوچک بالاتر رود کیفیت انتخاب بهتری رخ خواهد داد.
بر این اساس :
سوالاتی از دوازی های محترم مطرح است که انشاالله آنان که خواننده ی این متن هستند به سمع و نظر هم ولایتی های دوگانه سوز دوازی برسانند :
آیا منصفانه است که این همه به امکانات تمدنی، فامیلی، اقتصادی، فرهنگی و تفریحی دزفول دلخوش باشید اما از یک سفر دوساعته در جمعه انتخابات برای شرکت در سرنوشت شهر پدری تان دریغ کنید؟

آیا حیف نیست در روز انتخابات به عنوان تفریح هم که شده سری به دزفول نزنید و رای تان را به صندوق های شهر پدری نیاندازید؟
با شما هستم ای اهوازی هایی که از شهرک منتظری و سنجر و صفی آباد و شمس آباد و ... رحل اقامت در اهوازافکنده اید!
با شما هستم ای اهواز نشین هایی که فرزند کوی و برزن شهر دزفولید و محرّم تان حتما باید در دزفول سپری شود.
نوبتی هم که باشد این بار نوبت رأی دادن در صندوق های رأی دزفول است.

رأی حداکثری شهرستان دزفول نیازمند همت شماست.

ما منتظریم..

نظرات  (۸)

۲۴ اسفند ۹۴ ، ۱۹:۳۲ منصور محمد زاده «ممل زاده»
سلام ،حاجی بزرگوار.
از حضور شما بسیار سپاسگزارم.


پاسخ:
مخلصیم
۱۹ اسفند ۹۴ ، ۰۷:۰۵ مردی از سرزمین افتاب
دوباره سلام - منظورم این بود که دزفولی های ساکن اهواز دیگه خیلی اهوازی شدن در حدی که بیشتر همینجا رای میدن فرزندان ایشان هم خیلی فاصله گرفتن از شهر .
یک زمانی خانواده های اصیل دزفولی به اهواز می امدند و زندگی می کردند که بنظر من اینها همچنان دزفولی بودند ولی فرزندان انها که در اهواز بدنیا می امدند دزفولی زاده یا همان دوازی محسوب میشن اما نسل کنونی نسل فرزندان این دوازی ها یا دزفولی زاده هاست اینها خیلیاشون با دزفول بیگانن و خودشون رو اهوازی معرفی می کنن .

مو که دونم قصه هام کُل غامضه/ای برارت عَرضه داشته عارضه
مو که بیسمه خوده لف دوازیون/ هی مخوم شونوم کاِمنت اُکازیون
مُنه بخشِه اَر کتی پر قیل و قالم/مو تیام اهواز گُشِس چاره زغالم
  لینک دیسونم مو اَ روز ازل/چه بلد نِسم مو ا شعر و غزل
پاسخ:
سلام
ممنون از توضیحاتتان.
صرفنظر از صحت کلی فرمایش شما.
نکاتی قابل تامل و عرض نیز هست که در فرصتی دیگر تقدیم خواهم کرد.
درود بر مردم فهیم دزفول و اندیمشک
۱۴ اسفند ۹۴ ، ۲۳:۱۰ منصور محمد زاده «ممل زاده»
سلام حاجی . خوبید ؟ اقا ارادت داریم.

شما دعوتید به وبلاگ http://mehgdad.blog.ir/وپست تاریخ در حال تکرار است،اشعث بن قیس عصر جدید کیست؟

پاسخ:
سلام
خواندم و استفاده بردم برادر.
پاینده باشی
۱۲ اسفند ۹۴ ، ۰۲:۱۹ مردی از سرزمین افتاب
ایده خوبیه اما اینجوری نمیشه بیشتر به اصطلاح دوزایا اشنایی چندانی با نماینده های اونجا ندارند یه مسئله ای دیکه هم اینه که دوازیا خیلیاشون بعد از گذشت بیش از نیم قرن دزفولی زاده که هیچ دوازی زاده میشن اصولا ضمنا اون دو سومی که تو اهوازیم هم ایجاد دین میکنه :))

نیستم بروز ولی زندم هنوز

پاسخ:
سلام
ببخشید متن کامنت کمی غامض بود.
اگر واضحتر بنویسید که بتوانم پاسخ بدهم خدمتتان خیلی خوشحال خواهم شد.
شما ار قدیمی ترین مخاطبان دیسونید.
درست عرض کردم؟
سلام.متاسفانه شده داستان دوری و دوستی .خیلی ها از راه های دور آمدند و بسیاری از عتابه در خانه خود در آن روز خارج نشدند. 
به دزفولیها رای بدهند یا بغیر دزفولیها اگر به غیر دزفولیها باشد چه فرق میکند کجا رای بدهد نکته مهم اینستکه  در هر کجا رای بدهیمبه کسی رای بدهیم که تابع ولایت باشد با رعایت اصلح.
پاسخ:
فرزندان دزفول اگر در دزفول رای بدهند میدانند به کی رای بدهند
۲۹ بهمن ۹۴ ، ۱۵:۴۲ محمد سخاوتی راد
با سلام
از اهواز که سهله من دارم از قم پامیشم میام دزفول که رایم رو در شهر مادری خودم بدم.
ان شاء ا... دیگر همشهریان هم این همت رو بکنن.
پاسخ:
سلام
بنده هم دور قبل مشکل «لزوم حضور قانونی در تهران» نداشتم اومدم دزفول رای دادم برگشتم.
احسنت بر شما.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">