دیسون

دیسون در گویش دزفولی به معنای مکتبخانه است

دیسون

دیسون در گویش دزفولی به معنای مکتبخانه است

دیسون

امام خامنه ای (مدظله) : اگر یک ملتى احساس عزت نکند، یعنى به داشته‌هاى خود - به آداب خود، به سنن خود، به زبان خود، به الفباى خود، به تاریخ خود، به مفاخر خود و به بزرگان خود - به چشم حقارت نگاه کند، آنها را کوچک بشمارد و احساس کند از خودش چیزى ندارد، این ملت براحتى در چنبره‌ى سلطه‌ى بیگانگان قرار میگیرد.

نگاهی دیگر به حومه دزفول!

پنجشنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۳، ۰۹:۰۲ ب.ظ

بارها به رفقا گفته ام : فرصت ارتباط با حومه نشینانِ دزفول را دریابید.

این «دریافتن» نه تنها از منظر محرومیت های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و ... است بلکه از نگاه مودت و دوستی های چند قرنی که بین دزفولیان مرکزنشین و دزفولیان حومه وجود داشته و دارد.

حومه ی دزفول همیشه ی روزگار ، بدنه و پشتوانه تولیدی ما بوده و هستند.

دوستیها، رفاقت ها، وصلت ها و معاملاتی که بین ما و آنها وجود داشته و دارد این ارتباط را به لحاظ کمی و کیفی به حقیقتی انکار ناپذیر بدل ساخته است.

متاسفانه (به دلایلی که اکنون مجال پرداختن به آن نیست) کمیت و کیفیت این رابطه ها دچار افت و خیزهایی شده است که نیاز مبرم به آسیب شناسی دقیق و عمیق دارد.

اما بعد..

میهمان نوازی شهرک ها و روستاهای حومه دزفول در ایام جنگ یکی از نمادهای عینی این رفاقتها و یگانگی ها بود.

شهرک شهید منتظری یکی از این نقاط بود که بنده افتخار میهمانی شان را در زمان جنگ نداشتم اما آوازه ی میهمان پذیری آنها در ایام هشت ساله ی مقاومت دزفول شهره بود که به سمع حقیر هم میرسید.

لشکر 7 ولیعصر عج یکی از نقاط اتکایش بچه های این شهرک بوده است کما اینکه همین حالا فرمانده ی دلیر این لشکر فرزند همین شهرک است.

من اما در راستای عامل بودن به نصیحتی که به رفقا میکردم(احیا و تقویت ارتباط با بچه های حومه) نه تنها سالهاست با بچه های روستاهای شمال دزفول ارتباط عمیق و میدانی دارم بلکه چندی است که به محضر دوستانی از شهرک ها و روستاهای جنوب دزفول نیز شرفیاب میشوم و انصافا چیزها یاد میگیرم.

جالب اینکه شهرک شهید منتظری یکی از فعالترین نقاط حومه دزفول در فضای مجازی است.

وبلاگ برادر ارجمندم آقای کرمی + یکی از بهترین وبلاگهای ارزشی شهرستان دزفول است.

با کمی سرچ عبارت « شهرک شهید منتظری دزفول » متوجه میشوید چه بچه های فعالی دارد.

به مردم عزیز مستقر در مرکز دزفول پیشنهاد میکنم که گاهی از منظر صله رحم و بیاد روزهای جنگ به حومه نشنیان عزیزمان سری بزنند و یک استکان چای میهمانشان شوند.

این کمترین قدردانی از همشهرستانی هایمان است که شرعاً و اخلاقاً باید به جای آوریم.

اما مسئولین محترم شهرستان دزفول :

جا دارد پتانسیل های منابع انسانی و غیره را در این مناطق بیشتر دریابید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۱۵
مهران موزون

نظرات  (۶)

این روزها اگه جوانان دزفولی بدونن شهرکی به اسم منتظری در نزدیکی دزفول وجود داره  باید خدا رو شکر کرد . اونها اصلا تصور صحیحی از شهرک ها ندارن حتی

به امید روزی که وقتی برای کاری اداری به یکی از ادارات دزفول مراجعه می کنی بدون در نظر گرفتن قومیت  و یا اینکه اهل کدام شهر یا شهرک باشی به کارت رسیدگی کنند

پاسخ:
انشالله
۲۰ خرداد ۹۳ ، ۰۰:۲۹ خاطرات شهدای شهرک شهید منتظری
برادر بزرگوار از اینکه ابراز محبت کردید ممنون.انشاالله روزی برسد که همه دزفولیها از شهر و روستا و شهرک و لر و عرب و...... دست در دست هم و به دور از تعصبات به فکر شکوفایی دزفول باشیم. مطمئنا آن روز شاهد پرواز دزفول در آسمان توسعه و پیشرفت همه جانبه خواهیم بود
پاسخ:
سلام بر جناب کرمی عزیز.
بیاری خداوند متعال چنین خواهد شد.
۱۹ خرداد ۹۳ ، ۱۷:۳۲ روح اله زارعی
از ابراز لطفتون به شهرک کا (شهید منتظری) ممنون.
پاسخ:
سلام
لطفی در کار نیست اخوی.
هرچه هست ادای دین و خدمتگزاری است.
کسی که شکر مخلوق خدا را به جای نیاورد شکر خدای را به جای نیاورده است.
۱۶ خرداد ۹۳ ، ۱۹:۳۳ محمدحسین درچین
سلام و درود بر شما
حلقه طلایی اتصال
پاسخ:
سلام و عرض احترام به پیشکوست خودم جناب درچین
۱۶ خرداد ۹۳ ، ۱۱:۰۶ صالحه مسلمان
سلام

شهرک های حومه دزفول به قدری در حوزه های فرهنگی و اجتماعی رشد داشتند که آدم از اینهمه جنب و جوش و پویایی اون مناطق حیرت می کنه
البته این زمانی خودش رو بیشتر نشون میده که با دزفول مقایسه بشه. جالبه بدونید تعداد زیادی از طلاب حوزه های علمیه ی دزفول (چه خواهران و چه برادران) رو بچه های شهرک ها تشکیل میدن!
حتی اخیرا حوزه ی علمیه ی خواهران در صفی آباد تاسیس شده!

توی خیلی چیزها دارن از بچه های شهر مخصوصا مرکز شهر جلو میفتن!

پاسخ:
سلام
کاملا حق با شماست.
بنده هم این موضوع را با چشم خود رصد کرده ام.
عدم احیای پیوندهای دیرین بین دزفول و حومه خسارات فرهنگی سنگینی به دوطرف(در آینده ی نه چندان دور) وارد خواهد کرد. انشالله که طلاب شهرستان دزفول(مرکز و حومه) برای این تقویت وحدت پیشقدم شوند.