دیسون

دیسون در گویش دزفولی به معنای مکتبخانه است

دیسون

دیسون در گویش دزفولی به معنای مکتبخانه است

دیسون

امام خامنه ای (مدظله) : اگر یک ملتى احساس عزت نکند، یعنى به داشته‌هاى خود - به آداب خود، به سنن خود، به زبان خود، به الفباى خود، به تاریخ خود، به مفاخر خود و به بزرگان خود - به چشم حقارت نگاه کند، آنها را کوچک بشمارد و احساس کند از خودش چیزى ندارد، این ملت براحتى در چنبره‌ى سلطه‌ى بیگانگان قرار میگیرد.

محرم در دزفول

پنجشنبه, ۱۱ آذر ۱۳۸۹، ۰۸:۲۵ ق.ظ

محرم دزفول برای همه دزفولیا یه چیز دیگه اس.

البته هرکسی مال هرجا باشه به محرم همون ولایتِ خودش عادت و انس خاص خودشو داره.

ولی محرم در دزفول یه تفاوتی با محرم در تمام جاهای دیگه داره.

چرا؟

چه تفاوتی؟

اجازه بدین من تجربه خودم و جواب خودمو به این سوال داشته باشیم و شما تو کامنتاتون در موردش بحث کنین.

راستش من ، محرم خیلی جاها رو دیدم و از سر گذروندم و واسه همینم جرات میدم بخودم که به سوال بالا جواب بدم :

محرم اهواز

محرم شادگان

محرم شوشتر

محرم شیراز

محرم یزد

محرم مشهد

محرم اراک

محرم تهران

محرم الیگودرز

محرم اصفهان

چنتا شد؟

ده تا.

و محرم دزفول که جزو اینا حسابش نمیکنم و جاش ویژه اس.

من در محرم شوشتر و شادگان بارزترین چیزی که دیدم : نمایشهای فراوان در حال گذر بود . چیزی که معادلشو توی کشورای غربی میگن : کارناوال.

البته در نوع خودش خیلی جالبه و بنظرم میرسه محرم دزفول از اینجور نمایشهای عبوری در روزهای تاسوعا و عاشورا کم داره ( به نسبت شوشتر وشادگان)

من در محرم شیراز ، بیشترین حجم راه اندازی دسته های عزاداری خیابونی رو توی ده شب محرم ( نه فقط تاسوعا وعاشورا) دیدم.

من در مشهد ، رسم حزین گل(gel) برسرزدن رو دیدم. درسته که در دزفول هم این رسم کم و بیش هست ولی هیچ جا به اندازه ی مشهد اینکارو انجام نمیدن.

من در ....

بگذریم.

من یه تفاوت در محرم دزفول با محرمهای تمام جاهایی که اسم بردم دیدم.

اونم اینکه به کرات مشاهده کردم ، دزفولیایی رو ( من جمله خودم) که در محرم شهرهای دیگه حضور داشتن ولی دلتنگی محرم دزفول رو داشتن.

ولی عکسش صادق نیست.

یعنی غیر دزفولی های زیادی رو دیدم که وقتی در حال گذرون ایام محرم در دزفول هستن ، دلشون تنگِ محرم شهرشون نمیشه و از حال و هوای محرم دزفول ، کمال بهره و لذت معنوی رو میبرن.

من رزمنده های پیر و مسن متعددی رو در سراسر کشور دیدم که وقتی می فهمیدن من دزفولی هستم ، فوری حس نوستالژیکشون نسبت به محرم دزفول گل میکرد.

چرا ؟

فکر کنید و با هم یه خورده سر این قضیه بحث کنیم ، شاید همین نکته بتونه سرنخ خوبی برای بررسی و کندو کاو در خصوص مشکلات محرم های کنونی دزفول باشه و ببینیم که چه اضافاتی به محرم شهرمون افزوده شده؟

کدومش به درد میخوره؟ کدومش مثل نماز ظهر عاشورا که چند سالی هست همه جای کشور باب شده ممدوحه؟ و کدومش مذموم؟اصلا چه چیزایی از محرم اصیلمون رو از دست دادیم و یا در حال از دست دادنیم؟

فکر میکنم بهتر باشه که فعلا روی همین تفاوت خاص دزفول با محرم شهرهای دیگه ایران بحث کنیم؟

بسم الله...


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۰۹/۱۱
مهران موزون

نظرات  (۱۷)

۲۸ آذر ۸۹ ، ۱۰:۳۵ دختردسفیلی
راستی یه سوال،جدای ازاینکه ذکرمصیبت ائمه(ع)به هرزبان اجروثواب بالایی داره؛شماهم مثل من فکرمیکنیدنوحه های دزفولی سوزونوای خاصی داره وباشنیدنش اعماق قلبتون میلرزه ویه بغض غریبی گلوتون رومیگیره.منکه حتی یاآوریشون اشکمودرمیاره.پریروزرفته بودم خدمت آقای ساکی یکی ازپیرغلامان اباعبدالله تادرمورد عزاداری دردزفول باهاشون صحبت کنم.وقتی ایشون بین حرفاشون تک بیتی هایی ازنوحه های قدیم میخوندن ناخودآگاه گریه میکردم،جوری که خودایشون هم بغض کردن.بچه ها نظرشماهم همینه؟
یه سوال یایادآوری هیچ وقت شده موقع آرزوی مغفرت برای شهدای اسلام یاداون شهیدغریب ایتالیائی هم میوفتیم؛شهیدادواردو رومیگم که درغربت ومظلومیت به شهادت رسوندنش.ازحالاسعی میکنم یادم بمونه شماچی؟!

=========
متاسفانه آقای ساکی برای جوانان امروز دزفول ناشناخته مانده است.
کاش بچه های دزفولی میدانستند که ایشان سال حزبی ، در عین جوانی چه کار بزرگی کرده اند؟
منهم عزاداریهای زیادی رودیدم ولی هیچ جابرام مثل دزفول نبودقبلافکرمیکردم چون دزفولی هستم این فکررودارم ولی چندسال پیش شوهرخاله ام موقع محرم اومددزفول وباهم رفتیم محله ی قدیممان جایی که مغازه ی مرحوم مش دلدل بود.ظهرکه برگشتیم شوهرخاله ام باتحسین وتعجب گفت هیچ جایی رومثل دزفول ندیدم که این همه مردم با تیپ وظاهرهای مختلف وچشم های گریون اینجورعزاداری کنند.تیپ هایی که اگرغیراز عاشورامیدیدمشون اصلا فکرنمی کردم به امام حسین اعتقادداشته باشندچه برسه به اینکه توعزاداریش شرکت داشته باشند،واقعاکه ازاین عزاداری لذت بدم.
اونروزبودکه فهمیدم انگارعزاداری تودزفول راستی راستی حال وهوای دیگه ایی داره.به هرصورت هرکس هرکجای دنیابرای امام حسین واصحابش گریه میکنه قدمش روی چشمای مادزفولیاوخاک پاش سرمه ی چشمامون اول ازهمه خواهروبرادرهای عزیزشوشتریمون.راستی شوهرخاله ام فوت کرده اگه یادتون موندامسال وسالهای بعدیادش کنید.

==========
خدا ایشون رو با شهدای کربلا محشور کنه
۱۷ آذر ۸۹ ، ۰۰:۲۳ مرتضی فخرالاسلام
دلم تنگه از این دنیا
با سلام
در عصر معاصر متفکر شهید استاد مرتضی مطهری در کتاب حماسه حسینی و تحریفات عاشورا بسیار نقادانه و عمیق در مورد بدعت های عاشورا پرداخته اند.

مقام معظم رهبری هم طی سال‌های اخیر به‌طور جامع و مبسوط در بیانات خود به تحلیل موضوع تحریفات و بدعت‌های عاشورا و ضرورت پرهیز از شبهات و بدعت‌ها و تحریفات پرداخته اند، که اخیراً دفتر نشر فرهنگ اسلامی تحت عنوان «نسیم مبارک عاشورا مروری بر نهضت خونین محرم» مجموعه بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری را در این خصوص به چاپ رسانده است.
ارباب صدای قدمت می آید.
هنگامه اوج ماتمت می آید.
ما در تب داغ و غم تو میسوزیم
یک روز دگر محرمت می آید...

در شوشتر من , با مطلب محرم , منتظرتون هستم.
سلام

از محرم های دزفول شهیدانه های دزفول عین غریبانه های کربلاست
۱۴ آذر ۸۹ ، ۰۹:۲۸ محمد مجیدی راد
سلام
دو تا نکته است
یکی اینکه کیفیت محرم در دزفول به لطف تلاشهای امثال دکتر سنگری و سخنرانیهای ایشون و اقدامات موثر مرکز پژوهش و نشر فرهنگ عاشورا خیلی بالاست که جاهای دیگه اینو ندارن
دوم اینکه برخی مراسمهای عاشورا در دزفول تک هستن و یا جز اولین ها بشمار میان مثل نماز جماعت ظهر عاشورا که کل مردم جمع میشن

بروزم
" خود کرده ها را تدبیر نیست "
تاملی در باب آلودگی هوای تهران

======
زنده باد دکتر سنگری
درود:
ظهر بود.خون حسین(ع) دشتهای آن ورمحرم راسرخ کرده بو دو ...
آن موقع آسمان لاجوردی بالای تکیه های شهرمان پرمی شد ازپرنده های تسلیت.
اما تعدادی از غیر مرتبط ها :

علم و کتل های بزرگ آهنی و گاهاً نقره ای و احتمالاً گران قیمت و نیز سنگین وزن
علم های بلند ده تا دوازده متری چوبی . از بچگی از این دو مورد وقتی از راه ردشان می کردند دلهره عجیبی داشتم که الآن است که روی جمعیت می افتد .
آرایش اتاقک هایی چوبی یا شیدونه ها
علم یراق یا رقصاندن علم ها
بستن شال های نذری به علم ها
چلاب ، که شاید ریتم و آهنگ و حرکاتش زیبا باشد و دلنواز ، اما ارتباطش با عزاداری
چوب بازی در هییت ها و ارتباط آن با عزاداری
ملودی و آهنگ بعضی از نوحه ها که از جدید ترین ترانه ها اقتباس می شود که بناگاه ذهن را جای دیگر می برد
......
امید که مبتکرانی ذی نفوذ در هییت ها پیدا شود تا چیزهای اصیل عاشورا را احیا و چیزهای نا مرتبط را حذف نمایند . ممنون

====
آفرین بر کامنتهای پر و پیمان شما
با سلام و تشکر از این پست خوبتان
سالهای زیادی است که محرم را با همین شیوه و روش دیده ایم بجز چند مورد که نه اضافه بلکه احیا شده است که چه زیباست . مثل لخت نشدن مردان در هنگام سینه زنی که قبل ها خیلی عادی و رایج بود . یا نماز ظهر عاشورا که عزادار در آن لحظه اندکی واقعاً به یاد امام حسین (ع)می افتد . یا حذف پذیرایی با سیگار از هییت ها که قبل ها تقریباً مرسوم بود و چقدر نوجوانانی که با این مسله سیگاری می شدند . اینها از مسایل نیکی است که چهره محرم را حسینی می کند .
بعد از خواندن پست زیبایتان علاوه بر موارد فوق شمارش کردم تعدای از روشهای خوب در عاشورا را که با فرهنگ محرم هماهنگی دارد و مرور کردم تعدادی از روش هایی را که احتمالاً با محرم نا مرتبط است و یه جورایی در این مراسم وارد شده است . اگر بد برداشت شده راهنمایی بفرمایید تا ثواب مند شوم . اما نیکوها :

اجتماع و یک دلی در بین آحاد مردم در محرم
حرکت منظم و با شکوه توده های عظیم مردمی خصوصآً جوانان عزادار که واقعاً دیدنی است
پذیرایی بی منت مردم از هییت ها
قربانی کردن که نتیجه آن توزیع گوشت بین فقراست
محرم(تاسوعا و عاشورا) باعث میشود که اکثریت دزفولیهای خارج از دزفول در حد امکان به شهر بر گردند که هم صله رحم است و هم شرکت در عزای سالار شهیدان
نماز ظهر عاشورا که عرض شد نیکوست
.....


======
شما خودت گلی حسین جان
شنیده ام در عزاداری در دزفول همه هیئتها مقصد یکسانی ندارند و محله های مختلف به سمت اماکن متبرکه مختلفی در حرکتند.ممنون میشم در این رابطه هم توضیح بدید.

======
چرا...دقیقا مسیر ومقصد کاملا مشخصی دارن.
البته منظورم روزهای تاسوعا و عاشوراس.
شهر تقریبا به دو قسمت تقسیم میشه.
و هر کدوم یه روز میزبان قسمت دیگه هستن.
اما مقصد اصلی همه ی شهر ، زیارتگاه آقا رودبنده.
البته جدیدا یه مقدار تفاوتهایی هم ایجاد شده.
بهر جهت از دوستان دزفولی خواهش میکنم به شما شوشتری عزیز و محترم پاسخهای دقیق تر بدن.
خوشحال میشیم امسال محرم تشریف بیارین دزفول.
قدمتون روی چشم
هر کسی مراسم محرم شهر خودش رو با هیچ جای دیگه عوض نمیکنه.همه میگن شهر ما بهترین عزاداری رو داره.مهم اینه که در هر شهر و هر کوی و برزن صاحب عزا حضرت مهدی(عج) ست.اشک ها در سوگ مولی حسین(ع) میچکه.دلها همه داغدار حضرت عباس(ع)ست.
منم به نوبه خودم یه توضیح خیلی کوچک در مورد عزاداری در شوشتر میدم.
در شوشتر عزاداری در روز, بر خلاف اکثر شهرهای ایران مختص روزهای عاشورا و تاسوعا نیست.روزهای هفت و هشت و تاسوعا و عاشورا و شام غریبان و سه روزه و اربعین از تمامی نقاط شهر دسته های عزادار سینه زن و زنجیر زن و مارش و سنج دمام و..... در خیاباهای شهر به عزاداری میپردازند.
حضور پرشور مردم در این مراسمات به حدی بوده وهست که در چند سال اخیر ستاد هماهنگی مراسمات عزاداری ناچار به دسته بندی هیئت های عزادار به دو گروه صبح و عصر شده.
در شبهای دهه اول مراسم کم نظیر و با شکوه مقتل خوانی با حضور انبوه مردم و هیئت های عزادار برگزار میشه.
ناگفته نماند شوشتر یکی از ده شهر دارای عزاداری بسیار باسابقه و سنتی ایران است.

======
تمام فرمایشات شما رو قبول دارم جز یه نکته کوچولو : بنده از واژه ی «بهترین» برای محرم دزفول استفاده نکردم.
و اصولا هیچ حق نداره این کلمه رو برای محرم شهرش بکار ببره چون هم یه خودخواهیه و هم یه جور ناداوری.
اما از یه تفاوتی اسم بردم. تفاوتی که خودم تجربه اش کردم و بین ده شهر ایران که محرمشون رو دیدم ، حسش کردم.
اتفاقا اگر دقت کنین بنده از شکوه بیشتر نمایشهای خیابانی شوشتر گفتم و نوشتم که کاش دزفول این قضیه رو از شوشتر الهام بگیره.
ولی عرض بنده کلا یه چیزه دیگه اس که انشالله در ادامه بیشتر متوجه خواهید شد.
مردم دزفول انسانهای مذهبی و معتقدی هستند وروی مسایل دینی و مذهبی تاکید دارند البته بخشی از اونها که آب ورنگ شهرهای بزرگ تر رو گرفتن خیلی فرق کردن اما اون اصیلهاش که معتقد موندن درست وحسابی معتقدند مخصوصا برای محرم مراسم خوبی دارند من یه بار اونجا بودم تو یه کوچه تنگ وباریک یه علم بود که مردم نذرش می کردن من می گفتم مگه علم هم مراد می ده اما جمعیت دسته دسته برای ادای نذرشون می امدن پارچه سبز و شربت وخیلی چیزهای دیگه می اوردن من می گم اعتقاد داشتن مهمه دزفولیها سراپا اعتقادن
سلام
نظر کارشناسی رو میذارم واسه بعد که وقت درست و حسابی داشتم
فعلا فقط بگم من محرم دزفول رو با تمام نقص ها و کاستی هاش با محرم هیچ جای دیگه عوض نمی کنم
سلام اقای موزون خوبین
اول باید بگم درمورد سوالی که کرده بودید اینکه منو نغمه از هم جدا شدیم باید بگم که نغمه دوست و استاد بنده هستن جاشون روسر ماست
فقط به درخواست یکی از دوستان اکانت جداگانه درست کردیم که دوستان بدونن مطلبو کدوممون پست کرده .

در مورد مطالبی هم که نوشتید لذت بردم از خوندنش باید بگم که به موضوع جالبی اشاره کردید چون منم در تهران زندگی میکنم و پارسال محرم که اینجا بودم محرم اینجا شور و حال محرم دزفول رونداره پارسال خیلی دلم گرفته بود که نرفتم دزفول
حالا امسال بلیطمو از قبل اماده کردم که محرمو دزفول باشم و درکنار همشهریای عزیزم عزاداری کنم
محرم دزفول یه حالو هوای دیگه داره
موفق باشید

=====
منظور منم همون جدایی وبلاگی بود...نه خدای ناکرده جدایی دوستی.
ایشالله 100 سال کنار هم باشین
محرم دزفول رفتین منم دعا کنین
محرم دزفول یکی از پتانسیل های غنی هست که کم روش کار شده

سال پیش سی دی محرم 88 دزفول رو آماده کردیم امیدوارم امسال توفیقی باشه

محرم 89 رو هم کامل تر آماده کنیم

============
آفرین بر همت شما