دیسون

دیسون در گویش دزفولی به معنای مکتبخانه است

دیسون

دیسون در گویش دزفولی به معنای مکتبخانه است

دیسون

امام خامنه ای (مدظله) : اگر یک ملتى احساس عزت نکند، یعنى به داشته‌هاى خود - به آداب خود، به سنن خود، به زبان خود، به الفباى خود، به تاریخ خود، به مفاخر خود و به بزرگان خود - به چشم حقارت نگاه کند، آنها را کوچک بشمارد و احساس کند از خودش چیزى ندارد، این ملت براحتى در چنبره‌ى سلطه‌ى بیگانگان قرار میگیرد.

ننگت باد پَهلَوی

چهارشنبه, ۱۵ دی ۱۳۸۹، ۰۴:۱۹ ق.ظ


کلیک کنید
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۱۰/۱۵
مهران موزون

نظرات  (۱۶)

پاسخ به امین عزیز :

با آخر بحث تان موافقم.
اما:
1- روسیه به راحتی از ما خاک گرفت ( تا «راحتی» را چه تفسیرکنیم)
2- بحث حقوقی خزر پیچیده و فراتر از سواد من است اما میدانم که حوضچه نفتی خزر تا زیر کوههای سمنان امتداد دارد و کف این حوضچه کاملا به سمت ایران شیب دارد و ایران به همین دلیل بر مشاع بودن سطح و تقسیم بندی کف خزر اصرار دارد و بقیه شرکا برعکس. من برای خزر نگران نیستم چون خدا منافع ما را به طور طبیعی در این دریا حفظ کرده است و خبر دارم که خزر قبل از انقلاب نیز دست ما نبود و فقط روی نقشه به ما تعلق داشت.
3-بحث سانتی متر خاک را بابت هوش ، سواد و لیاقت جوانان امروز ایران عرض کردم. ضمن انکه حکومت ما دست روحانیونی است که به « دست بگیر» مشهورند و شک ندارم که آخوند جماعت ، یک میلی متر از خاک ایران را از دست نخواهد داد ، اتفاقا این حضرات در کمال هوشمندی وبه طرز اعلام نشده ای در حال تصرف خاورمیانه هستند.
اکنون در قلوب توده های خاورمیانه چه خبر است؟ ( بحث سیاسی شد و من موافق نیستم...چون دیسون جای بحث فرهنگی است)
به دغدغه هایتان افتخار میکنم.
حرفهای شما درست ولی نکته ای که برای من جالب بوده این است که ما فکر میکنیم این حرف و این نوع سخنان تفسیردرستی از اتفاقات گذشته نمی باشد . اگر شما به جنگ های آن دوران توجه کرده باشید می بینید که روسیه همین طور به راحتی خاک مارا نگرفته است . و چه جنگهادر مناطق شمالی صورت گرفته است . و یا جدا شدن هرات از ایران .و یا سهم ما از دریایی خزر چقدر است و ما کجاشاهد بوده ایم یک چنین تقسیم بندی صورت بگیرد که کشوری تجزیه شود و از صحنه روزگار محو گردد ولی در دریایی( دریاچه خزر) که سهم دو کشور بوده است ( ایران و شوروی) تقسیم بندی جدیدی صورت بگیرد . به نحوی که مجدد آن دریاچه بین کشورهای جدید و همسایه قدیمی تقسیم بندی صورت بگیرد .

پس این نکته که حتی یک سانت هم از خاک کشوری را نمی توان برد درست نمی باشد ( به نظر من در شرایط و زمان خاص می توان برد)

حال اگر در این چند ساله کشورهای جنوبی خلیج فارس به آرامی و در پشت پرده و با خرج کردن هزینه گزاف ( کاری که تخصص آن را دارند ) شرایط را طوری تنظیم کنند که تاریخ را تحریف کرده و جامعه بین الملل را ترغیب به ملکیت یکی از این کشورها جنوبی به جزایر کنند . درجام جهانی قطر نیز تبلیغات فراوانی نیز در این مورد انجام دهند . دیگر منو شما حرفی برای گفتن داریم .
الان خطوط اینترنت و ارتباطات ما در سواحل جنوبی به چه شکلی است . و چند درصد ارتباطات در آینده از طریق کشورهای جنوبی صورت میگیرد . سهم برداشت ما ذخایر مشترک گاز و نفت بین این کشورها چند درصد است ( یعنی نفت و گاز فعلی جز خاک ما محسوب نمی شود ) .

در خلاصه به نظر من حکومت مرکزی یک کشور با هر نوع عقیده و تفکر که در راس قدرت باشد باید به چند عامل به خوبی توجه کند

1- حفظ قدرت خود در بالاترین شرایط ممکن (حمله اسکندر- اعراب – چنگیز- انگلستان – روسیه – عراق – در شرایطی صورت گرفته که حکومت مرکزی در پایین ترین سطح از قدرت بوده است )
2- رساندن بهترین امکانات زندگی به مناطق مرزی به طوری که مردم مرز نشین به زندگی در چنین کشوری مباهات ورزند .
3- درک شرایط بین المللی و بازیهای پشت پرده
4- به روز شدن در تکنولوژی و علوم روز ( همان کاری که عباس میرزا و یا امیر کبیر در جهت انجام آن کوشیدند )

در غیر این صورت در دراز مدت هر کس به خود اجازه جدا شدن و استقلال را میدهد .

همیشمه وقتی تاریخ رو میخوندم فکر میکردم که بعد از سلسله قاجار دیگه سرزمین ایران همین بوده که هست ولی وقتی متوجه شدم که بحرین در سال 1350 از ایران جدا شده خیلی ناراحت شدم . و تا مدتها از این موضوع ناراحت بودم .
ولی الان غم گذشته خوردن دردی را دوا نمی کنه باید فکربه حال فردا کرد . اگر بازیهای جهانی به سمتی بره که چند جزیره مورد مناقشه هم از دست بره چه خاکی به سرمان بریزیم .
به قول پدر بزرگم :
سیاست اون چیزی نیست که اتفاق می افتد بلکه چیزی است که انجام میشود و بعد هر کس آن را به گونه ای تفسیر میکند .
حال برای بقیه خاک ایران چه خوابی دیده اند خدا میداند

=========
پدر بزرگتون با هوش آریاییش کاملا درست فهمیده.
سیاست دو قسم است : سیاست اعلامی ( آنچه که اعلام میشود) سیاست اعمالی ( آنچه که اعمال می شود)
اما جزایر : آن ...را لولو برد برادر من. خاک ایران زمین سانتی مترش جدا نخواهد شد.
و اما بحرین و ....
شاید برایت جالب باشد که بدانی تمام آنچه که حکومت ننگین قجرها از دست دادند حدود دو میلیون کیلومتر مربع بود ( یعنی بیش از تمام ایران کنونی).
اما ارزش آن به لحاظ منابع هیدروکربنی و ژئواستراتژیک قابل قیاس با جزیره کوچولوی بحرین نیست.
میدونی چرا؟
طبق قوانین حقوق بین الملل دریاها و قوانین مالکیت آبهای داخلی ، اگر بحرین همچنان خاک ایران می ماند ، نزدیک به 70 درصد مساحت خلیج پارس ( که اکنون آبهای آزاد دمحسوب می شود) ملک طلق ایران بود و حدود 90 درصد منابع هیدروکربنی این خلیج (گاز و نفت) به ایران تعلق داشت. این غیر از کنترل و تسلط کامل عبور و مرور کشتی های جهان بر این خلیج حساس محسوب میشه.( با داستان تنگه هرمز فرق میکنه)
اینه که خیانت محمدرضا پهلوی رو ، در به باد دادن بحرین ، بسیار بزرگتر از خیانت دویست ساله قاجار میدونن اهل فن.
خوشحال شدم.
خدا رحمت کنه بابا بزرگمو همه چی از قدیم یادش بود ولی این مامان بزرگ ما هیچی یادش نمونده
کلی طول می کشه تا یادش بیاد قدیم چه شکلی بوده و بعضی از وقایع بچگیش یادش رفته
از قدیم گفتن سن که از چهل گذشت به چهل و یک می رسه!!!
امروز داشتم با مادربزرگ مادریم در مورد قدیم خراطان باهاش صحبت می کردم تا مطلب جدید وبلاگمو درست کنم که بحث به اینور و اونور کشید و به بابابزرگمو و که یهو یه کلمه از دهن مادربزرگم بیرون اومد که خیلی منو کنجکاو کرد
بحث در مورد فامیلی بابا بزرگم بود که مادربزرگم گفت بعضی از اقوام بابا بزرگم فامیلشونو از قاری کردن موزون
آخه باببزرگ من هم از خانواده قاری و وقتی می خواسته بره سربازی گفتنش فامیلت عربیه باید عوضش کنی که اونم می کندش بدخشان
حالا بر من جالب بدونم که آیا واقعا قبلا فامیل خانواده شما هم قاری بوده و کردینش موزون و یا فقط یه شباهت فامیلیه؟!

========
بزن قدش قوم و خویش عزیزم
بنده و شما نسب از آخوند قاری بزرگ میبریم.
آخوند قاری کسی بود که کفشاش جلوی پاش....
ولش کن.
به مادر بزرگت سلام مخصوص برسون و اگر سنش بالای 80 باشه یه روز با دوربینم باید بیام تخلیه اطلاعاتیش کنم (منظورم تخلیه فرهنگیه).
البته اگر افتخار بدن.
سلام
بروزززززززززززززززززززززززززززززززم
با
"عبارات تاکیدی "
منتظرتون هستم
یا حق
۱۶ دی ۸۹ ، ۱۸:۴۳ حبیب پور
ای ایران ای مرز پر گهر ... جان من فدای خاک پاک میهنم .../ مناسبت دردناکی بود . /
۱۶ دی ۸۹ ، ۰۷:۴۰ محمد مجیدی راد
سلام
به امید توفیق و سربلندی هر روزه ایران اسلامی
بما سر نمیزنی اقا مهران

مر پیمون قهری یه یه؟

=======
نه حاجی
به تار سیبیلت قسم گرفتارم شدید
خیلی مخلصیم
ولی میام بی سر و صدا میخونمو میرم
دوست دارم هزارتا
راستی اون همکارتون بود که گفتی....
بگو مطلب « نیای من » رو بخونه و نظرشو به من منعکس کن.
ممنون
جستویی در سایت عموجان!!!
چه می کنه این روانشناس ادیب شناس!!
http://adibshenas.wordpress.com/
۱۶ دی ۸۹ ، ۰۲:۳۸ محمد حسن
"اگر قرار است انفکاکی صورت بگیرد و جایی از جایی جدا شود باید تکه های جدا شده ایران به مملکت باز گردانده شود"
(دکتر حسن عباسی - آذر 85)
به امید آزادی بحرین و ایران شمالی (آذربایجان).

==========
انشالله
عجب روز دردآوری...نمی دونم مردم اون دوره چطور با همچین موضوعی کنار اومدن!
راستی از آقایمقدم بپرسید کتابخانه ی پاشا کجاست؟

=========
ایشون آقا نیستن.
سرکار خانم مقدم
مسئول انجمن قصه دزفول هستن.
آدرس وبشون توی کامنتشون هست
خودکشی دومین فرزند محمدرضا پهلوی
http://www.rajanews.com/detail.asp?id=75029
سلام مهران جان
متاسفانه بنده با مداح خاصی در دزفول آشنایی نزدیک ندارم. تازه اگر اشعار من رو قابل بدونن و قرائت کنند

=======
به زودی یه پست در خصوص این شاهکار جنابعالی خواهم رفت.
این کمترین خدمتیه که میتونم بکنم.
الان نیز قلب اکثریت شیعیان بحرین برای ایران می تپد۰ دور نیست آنروزی که بساط سلطان مستبد و دست نشانده آل خلیفه بر چیده شود، انشاء الله۰

=======
انشاالله
درود
دیروز 13/10/89 ( دوشنبه) دومین جلسه نقد مکتوب شعرساعت 5 تا 8 بعدازظهر در کتابخانه پاشا برگزار شد.
که یادآور می شوم : اولین جلسه به نقد کتاب استادشوکتی تعلق داشت.
حال در دومین جلسه باشکوه که به نقد کتاب استادارجمند جناب آقای عباس عبادی بنام" جمهوری ازلبهای توآغازشد" اختصاص داشت تمامی شاعران برجسته دزفول ونویسندگان این شهرستان حضورداشتند
علاوه برنقدهای حاضرین شاهد نقدهایی خارج ازاستان هم بودیم.که یکی ازاین نقدها متعلق یه چهره ادبی نام آشنای کشور: سید محمودسجادی بود.

استاد عبادی : مدرس دانشگاه ،شاعر،داستان نویس،نمایشنامه نویس، منتقدو... هستند.
امیدواریم که درآینده هرچه نزدیکتر شاهد نقدهای دیگری برکتابهای ایشان باشیم.
وبازامیداریم که این چنین نقدهایی درزمینه ادبیات داستانی دردزفول به صورت تخصصی صورت بگیرد.

***
همچنین:
جلسات شاهنامه خوانی نیز بنا برسفارش واحترام خاص جناب آقای زرکی که دیشب درپایان جلسه به بنده یادآوری کردند:
چهارشنبه ها ساعت 18:30 تا 20:30 کتابخانه پاشا .
همشهریهای خوب دزفولی وعلاقه مند می توانند در این جلسات حضور داشته باشند.

پایدار،سربلندباشید وقلمهایتان همیشه گرم ونویسان باد.

=======
جای ما خالی
تسلیت عرض می کنم
غم آخرمون باشه