دیسون

دیسون در گویش دزفولی به معنای مکتبخانه است

دیسون

دیسون در گویش دزفولی به معنای مکتبخانه است

دیسون

امام خامنه ای (مدظله) : اگر یک ملتى احساس عزت نکند، یعنى به داشته‌هاى خود - به آداب خود، به سنن خود، به زبان خود، به الفباى خود، به تاریخ خود، به مفاخر خود و به بزرگان خود - به چشم حقارت نگاه کند، آنها را کوچک بشمارد و احساس کند از خودش چیزى ندارد، این ملت براحتى در چنبره‌ى سلطه‌ى بیگانگان قرار میگیرد.

آقای مخبر ، دزفول از شما شیرینی میخواهد

جمعه, ۵ آذر ۱۳۸۹، ۰۶:۱۹ ب.ظ

آقای دکتر محمدرضا مخبر دزفولی

از طرف خودم و همه بچه های سایبری دزفول به شما تبریک و تهنیت عرض میکنم کسب مقام چهره ی ماندگار فرهنگی رو.

اما به شرطها و شروطها.

درست خوندید بزرگوار !

برای این تبریک ، شرط دارم اخوی!

سال گذشته مصوبه یی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسوندید که بنده تا شنیدم به روح اموات جنابعالی درود بیکران فرستادم.

و اما حالا ...

ما دزفولیا از شما انتظار داریم تا از رانت فرهنگی خودتون استفاده کنید و هر چه سریعتر برای راه اندازی اولین کرسی تدریس گویش محلی ( البته اگر اولیش ما باشیم) اقدام بفرمایید.

نگران نباشید دکتر،

شاید تنها رانت حلال همین رانت فرهنگی باشه. چرا که فرهنگ این کشور رو از هر کجاش که آباد کنی خدا و رسولش از تو راضی خواهند بود و بقول معروف : جلوی ضرر رو از هر کجا بگیری نفعه.

لذا ضمن تبریک مجدد برای کسب این موفقیت توسط جنابعالی ،

استدعا دارم تا برای راه اندازی کرسی تدریس گویش ستُرگ دزفولی در دانشگاه های جندی شاپور، پیام نور و آزاد دزفول کمک بفرمایید تا مرگ این گویش نازنین به تاخیر بیفته.

دکتر عزیز ، کسی که در کنکور دانشگاه موفق میشه ، یه جعبه شیرینی دستش میگیره و بین اقربا پخش میکنه.

چهره ی ماندگار شدن که جای خود داره.

فراموش نکنید آقای مخبر ،

ماندگار شدن گویش پدری شما ، بسیار بسیار ارجح تر از ماندگار شدن بنده و شماست.

قبول ندارید؟

آقای مخبر دزفولی ، مردم دزفول منتظر شیرینی هستن برادر.


ارادتمند همه سربازان فرهنگی دزفول

مهران موزون

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۰۹/۰۵
مهران موزون

نظرات  (۱۹)

من و خانواده ام به شدت سر لهجه مون تعصب داریم هر کسی هم که بخواد بگه املیم برامون مهم نیست.حفظ فرهنگمون برامون خیلی با ارزش تره.از شما هم خیلی ممنونیم
از عزیزان مطلع خواهش میکنم برای ما توضیح بدهند این آقای دکتر مخبر چه کارهای مهمی کرده که بعنوان چهره ماندگار انتخاب شده.دزفول هم همه جا پر از بنرهای تبریک به ایشان بود ولی ازهرکس سوال کردم با ایشان آشنایی نداشتند.
جالبه بدونین در برخی رسانه ها هم اعطای جایزه به ایشان رو سیاسی دونستن.خوبه دزفولیا بیشتر در شناسوندن نخبه هاشون فعال باشن.

==========
بنده به سهم خودم این موفقیت آقای مخبر رو فرصتی برای ابراز دغدغه فرهنگی گویش دزفول قرار دادم و حرفم رو زدم.
از دوستان خواهش دارم تا پرسش آقای سامان رو به بحث بنشینند
دمت گرم مهران جان خیلی خوبه که سرگرم کار و کلاسی، برات آرزوی موفقیت می کنم .
پیشنهاد جالبی هم درمورد گویش دزفولی دادی.تشکر
سلام آقای موزونی شدیدا پرکار!!!
مدتیه کمرنگ شدید!
دلم برای مطالب طولانی و جنجالی دیسون تنگ شده
کجایید شما؟
=======
شما خیلی محبت دارین ، دوستان دیگه هم گلایه کردن از کمکاریای این روزام
به خدا شدیدا گرفتارم
1- کلاس کارگردانی میرم
2-کلاس فیلمبرداری پیشرفته میرم
3- طرح یه مستند رو دارم آماده میکنم در مورد حجامت
4- طرح یه مستند رو در مورد..... دارم آماده میکنم
5- یه پروژه ی کشوری رو برای تمام صداوسیماهای استانها ، به دوشم گذاشتن و تک وتنها دارم روش کارم میکنم.
6- دنبال راه اندازی و ثبت یه موسسه بین المللی هستم ( برای کار فرهنگی)
7- دنبال گرفتن پول و طلب یکی از برنامه های پارسالم هستم.
8- .......
همه اینها به کنار....
مادر خانمم 5 روزه که سکته ناقص کردن و ما در حال تقلا هستیم که فرصتی جور کنیم و به دزفول بیاییم برای عیادت....
۰۸ آذر ۸۹ ، ۰۰:۵۵ محمد مجیدی راد
سلام
جالب بود
کلا بحث فرهنگ های بومی رو باید بهش زیاد توجه کرد
از امثال آقای مخبر و یا خسروپناه - بعنوان یکی از تئوریسین های حوزه علمیه - باید ایده خواست نظر خواست
باید راهکار طلب کرد
چون تجربه خوبی دارند و مسائل رو در اشل بزرگتر دیده اند
باید از هرکس در جای خودش استفاده کرد
برخی نظرات منصفانه نیست .. ما باید بخواهیم تا کسی کاری کنه لزومی هم نداره که حتما همشهری باشه ...مهم این مطالبه است

=====
باهاتون کاملا موافقم
بنده اعتقاد دارم آقای مخبر در برهه حساسی از تاریخ دزفول قرار دارن و فرصت حساسی هم در دست ایشون قرار داره که ازش بخوبی استفاده نکنه...نسل های آینده دزفول ( شاید 50 سال بعد) کیفیت کار آقای مخبر رو به نقد اساسی خواهد نشست.
انشالله که دکترمخبر ، نسبت به وظیفه ی حساس و سنگینی که بر دوشش قرار داره (در مورد دزفول) زمان آگاه باشه.
انشالله
۰۷ آذر ۸۹ ، ۲۳:۱۴ دوستان آقای سهراب افشارازدزفول
درود:
ادیب شناس ومباحثه داغش بابقایی :
« حضرت آقا !باکمال احترام ،شماادیب نیستید!»
« آقای مهران بقایی باطفره رفتن راه بجایی نمی برید!»
« آرامش،تواضع،خونسردی و ادب ماهیان ستودنی است »
« فرصت آقای بقایی تمام شد»

http://adibshenas.wordpress.com
سربزنید .ازحقیقت لذت ببرید وپیام بگذارید.

===========

فاعتبرو یااولی الابصار
من ، علیرغم نیت خیر و قابل تقدیر آقای افشار و احتمال تحقق اهداف جمعی ایشون و دوستان محترمشون ، دستیابی به نتایج خاص!! رو بعید میدونم.
اما چشم ،
این قول رو میدم که در اولین فرصت ، وقت بگذارم و تمام مطالب وبلاگ ادیب شناس رو مطالعه کنم.
فعلا یالله هنر کنم برای نوشتن در دیسون وقتی برای خودم دست و پا کنم.
محرم در پیش است دوستان.
یا حسیییییییییین
سلام جناب موزون .
نه متاسفانه .. تا آنجاییکه اطلاع دارم جلسه ی آن روز ضبط و ثبت نشد .
اما از محبتت ممنونم .
یا حق .
۰۶ آذر ۸۹ ، ۱۹:۰۰ سعیدی راد
سلام و عرض ادب.
فکر بسیار خوبیست اما من که چشمم آب نمی خوره چیزی در این کشور به این زودی انجام بشه نامه نگاری و کسب تکلیف از بزرگترا سالها وقت می بره دیگه
۰۶ آذر ۸۹ ، ۱۲:۵۵ مردی از سرزمین افتاب
فقط اومدم بگم با نظر عبدالکوروش موافقم مخصوصا" اخرش
سلام
گل گفتید
خیلی عالیه هر چیزی که باعث رشد دزفول بشه خوبه
کسایی که از این شهر رفتن و به جایی رسیدن اگر کاری نکنن مدیون هستن
مدیون خون 2600 شهیدی که برای حفظ این آب و خاک رفتن و مدیون ...
موفق باشید جالب بود
ما هم به ایشون تبریک میگیم به عنوان یک همشهری
هر چند که ......
بههههههههه بابا افرین
حالا شیرینی چطوری بدم بهتون اخه داداش
۰۵ آذر ۸۹ ، ۲۲:۲۲ عبدالکوروش
آقا مهران شما که تلویحاً از ایشون خواستی تو رو بکنن مدرس دانشگاه برادر من!!!
از قدیم گفتن دزفولیها پشت همدیگه رو ندارن.
دزفولیهای معدودی وجود دارند که از شهر خودشون رفتن و مقام و مرتبه ای کسب کردن ولی هیچ به درد شهر آبا و اجدادیشون نخوردن. مگر اینگه منفعتی براشون بوده.
متاسفانه ما دزفولیها مثل قومیتهای دیگه مثل لر و کرد هوای همدیگه رو اونطور که باید نداریم. به همدیگه به دیده بدبینی می نگریم و کارمون شده عیب جویی و تمسخر همدیگه...

=======
عزیز دل برادر،
بنده خیلی خیلی کوچکتر از این حرفام.
ولی چرا...این ادعا رو دارم که با دوربینم میتونم برای راه افتادن این قضیه ، سربازی کنم برای دزفول.
سرباز صفر....نه بیشتر
سلام
خبر خوبی بود. این خبررادروبلاگ شما به فال نیک می گیریم موفق وپیروز باشد .
سلام
آقا مهران رانت یعنی چه ؟
ما هم به عنوان یک دزفولی افتخار می کنیم ولی از فضل دیگران ما را چه حاجت؟

=======
در اقتصاد، رانت درآمدی است که بی‌تلاش به دست می‌آید و در برابر مفاهیمی چون مزد و سود به کار می‌رود که برآیند کوشش و فعالیت اقتصادی هستند.
منبع : ویکی پدیا
با این حساب اصطلاحی بنام : «رانت اقتصادی» غلط باید باشه. چون واژه ی رانت فقط در خصوص اقتصاد موضوعیت داره.
منتها ، از اونجایی که ما در ادبیاتمون «غلطهای مصطلح» زیاد داریم. اینم یه جورشه که هر جور پارتی بازی رو بهش میگن : رانت
منم از همین غلط مصطلح استفاده کردم و از آقای مخبر میخوام که از دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی بودنشون استفاده کنن و مصوبه ی تاریخ ساز « راه اندازی کرسی تدریس گویشهای محلی» را برای دزفول کمک کنن که هر چه زودتر ایجاد بشه.
ضمنا جمله آخرتون بوی نا امیدی میده...موافق نیستم.
این ما هستیم که به آقای مخبر امیدواری میدیم که اگر بسم الله بگه ، کمکش خواهیم کرد.
سلام
به به شیرینی!
و عجب پیشنهاد جالبی برای شیرینی
عالی بود آقای موزونی

اما خطاب به آقای مخبر عزیز
اینجور جاها ما اتفاقا دندون اسب پیشکشی رو دقیق می شمریم!!
بی صبرانه منتظریم تا شیرینی درخواستی آقای موزونی رو وصول و نوش جان کرده و همه از مواهبش بهره مند بشیم
رانت حلال هم که میگن همینه!
لطفا عکس این ..... را در وبلاگ نزنید. و گرنه دیگر به شما سر نمی زنم.

========
اگر «آقا» هستید روی ماه شما را میبوسم.
و اگر خانم هستید بر قلم شما بوسه میزنم.
اما خواهش دارم سعه صدر خود را افزایش داده و قدری بزرگوارانه تر به دیسون نگاه کنید.
لطفا اجازه دهید فضای دیسون سیاسی نشود ، کما اینکه شما عکس هر مقامی را در وبلاگتان بزنید بنده اعتراضی ندارم.
این عکس ، مربوط به یکی از نشست های شورای عالی انقلاب فرهنگی است که دکتر مخبر دبیر آن و ریاست محترم جمهور ، رئیس آن هستند.
راستی آدرس وبلاگتان را فراموش کرده اید بزنید ؟
سلام
ما هم به جناب آقای دکتر مخبر تبریک میگیم و البته این انتخاب خودش یه شیرینی درست و حسابی هست