دیسون

دیسون در گویش دزفولی به معنای مکتبخانه است

دیسون

دیسون در گویش دزفولی به معنای مکتبخانه است

دیسون

امام خامنه ای (مدظله) : اگر یک ملتى احساس عزت نکند، یعنى به داشته‌هاى خود - به آداب خود، به سنن خود، به زبان خود، به الفباى خود، به تاریخ خود، به مفاخر خود و به بزرگان خود - به چشم حقارت نگاه کند، آنها را کوچک بشمارد و احساس کند از خودش چیزى ندارد، این ملت براحتى در چنبره‌ى سلطه‌ى بیگانگان قرار میگیرد.

دو چشمه از سد دز

يكشنبه, ۹ آبان ۱۳۸۹، ۰۲:۳۵ ق.ظ

حدود ده سال پیش برای بازدید از نیروگاه سد دز رفته بودم اونجا و خیلی نکات عجیبا غریبایی دیدم.

فقط دو چشمه شو میگم براتون :

اول

ازنیروگاه بیرون اومدیم و به همراه اون مهندس آشنامون رفتیم زیر دیواره ی سد.

حالت دوقوسی دیواره طوری بود که خطای دید ایجاد میکرد و تصور میکردی که الانه که خراب شه روی سرت.

واقعا وقتی از اونجا به بالای دیواره نگاه میکنی کُلات از سرت میفته.

همینجور که داشتم به بالای بلند دیواره ی بتونی سد نگاه میکرد متوجه یه خراش جزیی در سینه ی سد شدم.

شاید در ارتفاع 100 متری بالای سرم.درست وسط دیواره.

به مهندس همراهم گفتم : اون خراش چیه؟

خندید و گفت : خراش؟

گفتم : خراش نیست پس چیه؟

گفت : در تمام طول جنگ ، بارها هواپیماهای دشمن برای زدن سد حمله کردن و ناکام برگشتن و فقط یکبار تونستن با موشکهای هوا به زمین ، یه موشک به سینه ی سد بزنن ، می بینی که اون موشک نتونسته غیر از یه خراش به بدنه سد خللی ایجاد کنه.

مونده بودم متحیر که این چه سازه و چه بتونیه ؟؟؟

و البته از لطف خدا که شامل حال مردم دزفول شده بود.



دوم

از سمت نیروگاه سد ( درست زیر دیواره ی سد) یه آبشار کوچیک به رنگ فاضلاب بیرون میریخت.

بذارید اینجوری بگم : اونچه که به عنوان رودخونه ی دز ، از سد عبور میکنه و زلال و تمیز میاد به سمت شهر ، در واقع از دو نقطه ی سد عبور میکنه.

یکی دریچه های سرریز که ساحل شرقی دیواره ی سد هست.

و دیگری پس از گذر از پاورتونل و عبور از روی پره های توربین.

این دومی ، وقتی از نیروگاه بیرون میاد و به سمت دزفول جاری میشه یه چیز خیلی بدی رو با خودش به ارمغان میاره.

بگم؟؟؟

کسی حالش بد نمیشه؟

بذار بگم شاید بچه های حفاظت محیط زیست دزفول یه تکونی به خودشون بدن.

عارضم به حضورتون ، که نیروگاه سد دز با تمام تشکیلاتش ، جایی واقع شده که با سطح خونه های سازمانی سد و ادارات مختلف سد ، حدود 500 تا 600 متر اختلاف ارتفاع داره.

تونل های مسیر ماشین روی نیروگاه تا بالا هم حدود 6.5 کیلومتر طول دارن.

خلاصه کنم دوستان ، تخلیه چاه توالت کارکنان محترم نیروگاه سد دز به بیابونهای اطراف امری هزینه بر و دشواره ظاهرا.

10 سال پیش که من این صحنه رو دیدم آه از نهادم درومد.

به طرف گفتم : یعنی اینی که مثل یه آبشار کوچولو داره عین شیر و شکر قاطی آب رودخونه ی عزیزَناز دزفول میشه توالت نیروگاهه؟؟؟

گفت : متاسفانه حدود 40 ساله که همینه.

رودخونه ی ما با توالت شروع میشه.

منتها حجم آب اونقدر زیاده که تمام این توالت توش حل میشه و فقط «به چشم» نمیاد.

یهو ، یاد یکی از بستگان شاغل در اداره بهداشت دزفول افتادم که میگفت : سالهاست آب رودخونه رو نمیشه مستقیما آشامید و همینه که آب دزفول از سفره های زیر زمینی و چاه تامین میشه.

رفقا ، این مال ده سال پیشه.

هر کی میتونه یه بررسی بکنه که اگه هنوزم ادامه داره ، بیفتیم پی کارش و حل و فصلش کنیم.

ضمنا : کارکنان محترم نیروگاه سد دز نگران نباشن ، هر اتفاقی بیفته ، راحتی اونا تحت الشعاع قرار نمیگیره.

راحت باشید شما!


نکته اول : حقیقت اینه که حجم یه دستشویی ( عذرخواهی میکنم) نمیتونه پاکی شرعی آب رودحونه رو بهم بزنه. اما خب پاکی شرعی یه چیزه و بهداشتی بودن آب برای مواقعی که شناگر یکی دو قلپ میخوره یه چیز دیگه اس.

نکته ی دوم : به قول جناب سعیدی راد عزیز، بعضی چیزا رو نباید به زبون آورد. ولی مسئله اینجاست که اینهمه سال «نگفتن» این مورد ، موجب حل و فصلش نشده ( اگه نشده باشه ) و اینجوری ممکنه فشار افکار عمومی باعث پیگیری بیشتر مسئولین بشه. باور کنید اهالی زاینده رود اجازه چنین چیزی رو به هیچکس نمیدن.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۰۸/۰۹
مهران موزون

نظرات  (۱۱)

۱۳ آبان ۸۹ ، ۱۶:۵۳ رضا برادران
سلام
به عکسی که از سد گذاشتی دقت کن سمت راست ژشت سذ در دیواره ی کوه دو تا در بزرگ می ینی که داخل آب دریاچه فرو رفته اند . اینها همان سر ریزهای سد هستند که در سد دز به طور استثنایی(نسبت به دیگر سدها) در دیواره ی کوه کنده شده و هنگامی که آب بیش از حد بشود از آنها سرریز می کند.
این دو دریچه معادل است با همان قیفی که عکسش را در پست مهمترین ممبیره گذاشته بودی.
در برخی سدها سرریز به همون قیف های بتونیه اما در سد ذز سرریزها همین دو تا دریچه است.
دقت کن که سرریز با تونل توربین ها -که بهش میگن پاورتونل-فرق داره هااااااا

====
ممنون آقای مهندس.
خوش بحال دیسون که اینهمه دیده بان تیزبین داره.
دارم مشعوف میشم.
پست خوبی بود این کارون بغل دست ما که دیگه نگو اساسی فاضلابه از بوی گند اصلا نمیشه کنارش رفت شهرداری دلش خوشه برای ملت پارک و جاده ساحلی درست کرده انقدر بوی گند ازار دهنده است که من می ترسم بوزده بشیم نمیریم سمت رودخونه تازه بعضی جاها مخصوصا زیر گذر پل کیانپارس به فلکه نخل و بالعکس چنان بوی فاضلاب زیاده که من از اونجا که رد می شم سرم درد می گیره نمی دونم مسئولین ما شامه ندارند به نظر شما؟

======
یعنی میخوایید بگید برای جراحی پلاستیک بینی ، زیاده روی کردن و همه شو برداشتن؟
سلام
دستت درد نکنه ، چه اتفاق جالبی فردا سالگرد احمده و پست بعدی من در مورد اونه ، بی صبرانه منتظر عکس هستم بازم ممنون

======
الله اکبر کبیرا
روح بلند شهیدان این سرزمین چه میکنه؟؟
یکسال بیشتره که این عکس رو از عکاسش گرفتم و اسکن کردم.
چند شب پیش، پس از یکسال که این عکس رو کنار بقیه عکسها داشتم ، همینطوری عکسهارو مرور میکردم ناگهان به این عکس برخوردم و یاد شماافتادم.
گفتم از زیارت برگردید غافلگیرتون کنم.
حالا که فرمودید سالگردشه...فهمیدم که کار کار خود شهیده و اونه که همه مونو غافلگیر کرده.
یاحسیییییییییییییییییییین
۱۰ آبان ۸۹ ، ۱۸:۳۹ پرتقال فروش
سلام
شما هم بیاید پرتقال فروش رو پیدا کنید!

http://porteghal-forosh.blogfa.com
سلام سد دزی که دزی بود الان که ...
باز هم ریزبینی های مخصوص موزونی ...
منطقه زاویه دزفول (زویه) پتانسیلی سبز
با یه ارسال جدید به روزم
سلام
این یه واقعیته که اب همه رودخونه ها با فضولات انسانی و حیوانی قاطی می شه. همین داخل شهر ، این همه آدمی که مُچه می پرن توی آب مگه سردشون نمی شه؟! سردشون هم که شد همانا و نیاز به ایزی لایف ! همانا!!!
توی چالوس دوستانی داشتیم که می گفتن برای خرید ماهی چندین کیلومتر رو توی کوه بالا مرن تا به سرچشمه رودخونه ها برسن و از خود سرچشمه ماهی تهیه کنن چون ماهی های پایین دست آب از آب فاضلاب روستاهای سر راه تغذیه می کنن و گوشتشون خوشمزه نیست!
سلام
واقعا آدم وقتی دزفول رو می بینه یاد کربلا می افته!
آب وقتی دست امام حسین بود در حالی که می تونست جلوی آبخوردن یزیدی ها را بگیره اما این کار رو نکرد ولی وقت آب دست یزیدی ها افتاد.... !
شما تجربه 10 سال پیشتون رو از (سد دز اندیمشک!!) نوشتید و امروز هم خبرهایی دال بر ریختن فاظلاب چمگلک به رودخانه وجود داره و فردا هم قطع آبمون با هدایت سرشاخه های اصلی به قم!
من می گم بدبختی ما از وقتی شروع شد که سد دز رو ازمون گرفتند!
راستی وبلاگتون رولینکت کردم منتظر حضور شما در وبم و البته در صورت تمایل لینک کردن وبلاگم هستم!

=======
لینک شدید دوست گرامی
۰۹ آبان ۸۹ ، ۱۲:۰۸ مردی از سرزمین افتاب
چند سال پیش که هوا خیلی گرم بود با رفیقم که بختیاریه رفته بودیم کنار رودخونه زیر پل جدید این دوست ما تشنش بود گفت که بریم یه اب معدنی چیزی بخریم هلاک شدیم بش گفتم خجالت بکش اب به این تمیزی گذاشته این اب اصلا خودش معدنیه دیدم گفت اگه مردی اول خودت بخور گفتم من بخورم تو هم میخوری ؟ گفت اره منم سر کل بخوابونی دو کف دست اب خوردم اونم منو که دید اینطوری سه کف دست خورد منم بش گفتم دیدی سرت کلاه رفت از اب رودخونه خوردی گفت که خوب تو هم خوردی منم برای اینکه کم نیارم گفتم
اره اب دزفول غریب کشه به من کاری نداره اما فکر کنم امشب یه بلایی سر تو بیاد ......
حالا نگو چه غلطی کردیم

ضمنا" به روزم

=======
الان اون رفیقت زنده اس؟؟
۰۹ آبان ۸۹ ، ۰۷:۵۲ محمد مجیدی راد
سلام
آقا چرا جای دوری میری؟
همین پارک دووه خودمون هم متاسفانه فاضلاب پادگان میریزه توش همینه که الان شده مثل یه بیشه !!
به ما سر بزنید بروزم
سلام... اطلاع رسانی خوبی بود. ولی بعضی چیزا خوبه آدم ندونه.
====
قبول دارم

حالم بد شد