دیسون

دیسون در گویش دزفولی به معنای مکتبخانه است

دیسون

دیسون در گویش دزفولی به معنای مکتبخانه است

دیسون

امام خامنه ای (مدظله) : اگر یک ملتى احساس عزت نکند، یعنى به داشته‌هاى خود - به آداب خود، به سنن خود، به زبان خود، به الفباى خود، به تاریخ خود، به مفاخر خود و به بزرگان خود - به چشم حقارت نگاه کند، آنها را کوچک بشمارد و احساس کند از خودش چیزى ندارد، این ملت براحتى در چنبره‌ى سلطه‌ى بیگانگان قرار میگیرد.

مهم ترین ممبیره ی ایران

سه شنبه, ۶ مهر ۱۳۸۹، ۰۷:۰۸ ب.ظ


این عکس رو در وبلاگ غلوم دیدم ، چون قول داده بودم ، توضیحاتی رو که بلدم عرض میکنم .

 در هر نیروگاه آبی مثل سد دز ، یه دونه از این ممبیره ها وجود داره و ظاهرا این عکس هم متعلق به سد دز هست ، اما چه سد دز باشه چه نباشه در توضیحات بنده فرق چندانی نداره :

شاید پیش اومده باشه براتون که از خودتون بپرسید : « در سدهایی که تولید برق میکنن ، اون نقطه ی شروعی که آب از پشت سد وارد توربین های برق میشه و با ریزش روی پره های توربین موجب چرخیدن ژنراتور های نیروگاه میشه کجاست؟

خونه های نقاشی شده ی بچه های مهدکودک رو دیدین؟

یه دودکش بلند واسش میذارن؟

این ممبیره ی عظیم ، در حقیقت بالاترین نقطه یه لوله ی دودکش ماننده که 90 متر ارتفاع داره و این نوک اون لوله ی دودکش ماننده.

درست پشت دیواره ی سد دز ( یا بقیه سدها ) یه لوله ی بلند از نیروگاه سد و از روی پره ها ی توربین ها میره توی دریاچه و حدود 90 متر ارتفاع داره که سد دزی ها بهش میگن : پاور تونل ( power tunel) یعنی تونل قدرت.

اگر خونده باشین ، سد دز ارتفاعی حدود 203 متر داره و ارتفاع 90 متری این پاور تونل که یه ممبیره ی بزرگ هست ، به ما این نکته رو یادآور میشه که : در اوج آبگیری سد یعنی حدود 175 متر ، چیزی نزدیک به 85 متر فشار آب روی این ممبیره ی پر هیمنه قرار داره.

اگر میخوایید از خونخواری این ممبیره ی ظاهرا مظلوم و ساکت بدونید گوش کنید :

سالها پیش یه سرباز گیلکی که تو محوطه ی سد پُست میداده و شجاعت زیادی هم داشته و بچه ی دریا میدونسته خودشو ، میره توی آب و به شنا کردن مشغول میشه.

ظاهرا اونروز ارتفاع آب روی این ممبیره 85 متر نبوده و فقط چند متر ارتفاع داشته و همین موجب میشه که سرباز بینوا وقتی میره حوالی این سوراخ بزرگ ، حرکت گردابی آب ، اونو پایین میکشه و به درون پاور تونل فرو میره.

حالا اینو داشته باشین که وقتی آب میره توی پاور تونل ، تا بخواد ارتفاع 90 متری تونل رو طی کنه و روی پره های توربین بریزه ، حسابی حبابهای احتمالی هوا از آب جدا میشه تا پره های توربین اکسید نشن.

و ضمنا آب با قدرتی بسیار بسیار زیاد به پره های توربین کوبیده بشه.

 آب پس از برخورد روی پره های توربین ، هدایت میشه و ازاون طرف دیواره ی سد به آرومی وارد رودخونه میشه .

سرباز رشتی سیاه بخت ( خدا بیامرزه ) جسد خفه شده اش از درون پاور تونل 90 متری پایین میره و پیکرش درون پره های توربین تکه تکه که چه عرض کنم ، پودررر میشه.

بچه های سد میگفتن ، حتی رنگ آب که از اونور خارج میشد صورتی هم نشد.

طفلکی کاملا در آب دز حل شده بود بدنش.

مارش میرا.

خاطره ی بدی بود ولی تقصیر غلومه که با این عکس برام زنده اش کرد.

کجا بودیم؟

آهان...ممبیره!

این عکس غلوم خیلی خیلی وحشتناک تر از بلایی هست که سر اون جوون رعنا اومد.

میدونید چرا؟

یه کمی محرمانه اس و من سعی میکنم مختصر بگم :

تو این عکس اگر نیم متر دیگه آب سد بیاد پایین و در حقیقت آب وارد پاور تونل نشه ، سد دز خاموش خواهد شد.( اتفاقی که طی نزدیک به پنج دهه ی گذشته هرگز رخ نداده)

چون آبی وارد توربین ها نمیشه.

حالا سد دز خاموش بشه چی میشه؟

خیلی خیلی وحشتناکه و من نمیگم چون نمیخوام نامحرم بشنوه.(شمارو عرض نمیکنم دوستان)

اگه پیشم بودید تو گوشتون میگفتم.

فقط بدونید : « اگر تمام سدهای ایران از کار بیفتن ...سد دز حق نداره خاموش بشه».

پس این ممبیره ، مهم ترین ممبیره ی ایران میتونه باشه.

بَقَم زَنویی غلوم ، ایی عکس چه بید؟ بوومَه دِروُردی...مجبور بیسُم قَپِ قصه کُنُم.

راستی سد دز شنیدنی های بسیار زیادی داره که هم حسابی سرگرم کننده اس و هم آموزنده.

ضمنا : من هیچوقت کارمند سد دز نبودم ....ولی بهش افتخار میکنم...به خودش و کارمنداش.

« مُشکِ برات غلوم»


                                                مهران موزون - عاقبت از آن ماست

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۰۷/۰۶
مهران موزون

نظرات  (۲۴)

سلام
من دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی سازه های آبی دانشگاه علوم وتحقیقات تهران هستم . همشهری عزیز این عکس مربوط به سد دز یا هر سد دیگه ای تو ایران نیست ، هنوز همچین سرریزی توی سدای کشورمون کارگذاشته نشده .

===========
سپاس از محبت شما :
1- این لینک را بنگرید http://www.icro.ir/files/picture/3677/dam%20torigh.jpg
سدی در خراسان است که سرریزهای مورد فرمایش در آن ساخته شده است. بنده از محققین وزارت نیرو پرسش کردم و گفتند که در وزارت نیرو متعدد از این سرریزهای ساخته شده است.
2- اشتباه بنده در مطلب این بود که این عکس سرریز را بجای پاورتونل فرض کردم.

http://mehrantravel.com/Portals/0/ax/sade-torogh.jpg
۱۰ مهر ۸۹ ، ۲۰:۲۲ بیا تو طنز
بیا تو طنز - برترین و بی نظیر ترین عکس ها و مطالب طنز

در بیا تو طنز جدید ترین عکس های طنز و دیدنی رو قبل از این که در دیگر سایت ها منتشر بشه ببینید.بیا تو طنز تمامی عکس ها رو از منابع اصلی میگیره و شما با سر زندن به بیا تو طنز یک قدم از دیگران جلوتر باشید
بازی آنلاین
طنز نوشته
انواع عکس های طنز
والپیپر های طنز
کاریکاتور های جدید
دانلود فیلم و سریال
و چندین نوع مطالب جدید و بسیار جذاب و سرگرم کننده رو در بیا تو طنز ببینید

اگر مایلید وبلاگ من رو با نام بیا تو طنز لینک کنید
۱۰ مهر ۸۹ ، ۰۶:۱۰ حبیب شوکتی نیا 2
مهران جان ! همونطور که گفته بودم بیشتر با فعالان ادبی در ارتباطم و متاسفانه همشهری های ما تو این زمینه کمتر خودی نشون دادن . از بچه هایی که فعالیت ادبی ی اینترنتی دارن یکی اقای سعیدی راده که تو پیونداتون هس . یکیم خانوم مقدمه که داستان نویسه http://www.tabestanedez.blog.com و یکی دیگه هم تارنمای انجمن قصه دزفول که توسط همین خانوم مقدم راه اندازی شده . اخه ایشون مدیر انجمن قصه دزفول هستن. و باز تارنمای انمجن شعر دزفوله که البته کارش بیشتر خبر رسانی و شرح جلسات انجمنه .
من که از بقیه دوستا و همشهریا بی خبرم (اگه باشن) شما که خودتون اینطور که می بینم ، بیشتر با اونا مرتبطین.
همیشه باشی
و درود دوباره
====

این ایمیل یکی از شعرای بزرگ دزفولی معاصر است.
اگر چه شهرت زیادی ندارد ، اما استاد تمام این عرصه است.
( بدون اغراق عرض کردم)
tazkieh@hotmail.com
ایمیل بزنید و بگویید که از ادبیان دزفولی هستید ، انشالله باب دل و قلوه ی شعر و ادب بین شما دو عزیز باز شود و به نفع دزفول اتفاقات خوبی بیفتد.
اجازه دهید نام این استاد شاعر سورپرایزتان کند.
لذا از خودشان بپرسید.
موید باشید.
به تماشا سوگند و به آغاز کلام و به پرواز کبوتر از ذهن
مطلب جالبی بود
آشنای با وبلاگتون از طریق وبلاگ دوستان دزفولی بود
از آشنایی با وبلاگتون خوشحالیم
سربلند باشید

===
دوستانم همه لطف ، دوستانم همه مهر و شما نیز همه مهر و صفا.
موید باشید
۰۹ مهر ۸۹ ، ۱۳:۱۲ حبیب شوکتی نیا
شاید باور نکنی ولی فکر نمی کردم دزفولی ها این همه در دنیای مجازی فعالیت دارن . یعنی یکی از مواردی که مابین دوستا همیشه مطرح می کردم بی حالی همشهریا از فعالیت های رسانه یی مدرن بوده . البته منظور من بیشتر بر و بچه های فعال ادبی بود. اما وب شما که اتفاقی باهاش برخورد کردم ، مطالبش ، کامنتا و دوستاتون که همه دزفولی بودن ، یه مقدار برام غیر منتظره بود و خوشحال کننده .
میشه گفت اون قده ذوق کرده ( به قول خودمون ذیچه زم ) که تموم پستاتونو خوندم . حتا تک تک کامنتا رو . و همین کار با وبای بقیه همشهریا روبه روم کرد و به خوشحالیم افزوذ.
دستت درد نکنه که تموم مطالب تون قابل تامل بودن و جنبه ی آموزشی هم داشتن .
مانا مانی
ودرود

=====
حبیب جان ، بنده رو شرمنده فرمودین.
اینو بدونین که من از سال 80 ، منتظر گرم شدن حضور همشهریا در فضای وب بودم ، لذا حستون رو کاملا درک میکنم.
ضمنا بنده وبلاگای متعدد با موضوعات مختلف دارم ، ولی «دیسون» رو به افتخار دزفول عزیز راه انداختم و سعی کردم بچه ها رو ( فارغ از گرایشهای سیاسی) دور هم جمع کنم که شکر خدا به اندازه ی یک ارزن موفق بودم...شما هم پاتون و جاتون می تیام.


====

گل باشی حسین جان
سلام
با یه مسابقه داستان نویسی با محوریت امام هشتم(ع) به روزم
دوستان و همشهریان عزیز می تونن جهت کسب اطلاع بیشتر به وبلاگ چوب خدا مراجعه کنند.
تازه شمون تره درباره آقا سوزقبا هم نویسه
بندیرتونم
۰۸ مهر ۸۹ ، ۲۳:۴۴ مدیر وبلاگ مسجد حجت بن الحسن(عج)
با سلام
مطلب جالبی بود. استفاده کردیم.
مطمئنی این منبیره(به قول شما) مربوط به سد دز میشه؟
=====
همونطور که در مطلب عرض کردم ، ممکنه این ممبیره ، مال سد دز نباشه ، ولی هم سد دز و هم تمام سدهای دیگر کشور چنین چیزی دارن.
یکی از مهندسین توانیر کشور به من گفت : این عکس پاور تونل در خراسان است و پاور تونل سد دز ، رو بالا دهان باز نمیکند ، بلکه دهانه ی آن افقی است.
اما تمام مطالب دیگر کاملا مستند و صحیح است.
۰۸ مهر ۸۹ ، ۱۰:۰۳ حمید صادق جولا
سلام همشهری عزیز
وبلاگ پر محتوایی دارید و به عنوان یه دزفولی از شما کمال تشکر رو دارم.
امیدوارم موفق باشید.

حمید صادق جولا
مدیر مسئول سایت شهر خمون دزفیل
www.dezfulpic.ir

====
سپاسگزارم از شما و موفق و منصور باشید
جالب بود
سلام .
من سید مرتضی هستم . بله سید رضا برادر من است . یا بهتر بنویسم : من برادر کوچک ایشان هستم .
از توضیحات خوبتان استفاده کردم .
ماجرای آن سرباز متاثرکننده است .
خدایش بیامرزد .
سلامت باشی و تندرست .
یا حق .
۰۷ مهر ۸۹ ، ۰۶:۲۷ دزفول مدرن
خداییش خیلی باحالی موردم اچن خندسم اصلن هر وقت ور کلمه ممبیره فکر کنم نم اچه خندمه گره .
ببم مو همیشه ور وبلاگت سر زنم .

=====
شما محبت داری
سلام و خداقوت.
عجب
اعتراف میکنم که در این مورد خیلی اطلاعاتم کم بوده
ممنون که در این مورد نوشتین ولی بیچاره سربازه
گناه داره طفلک
بعله
قبول دارم که بحث اطلاعات بازی نیست
مؤید باشید
سلام
وای آقای موزونی واقعا قشنگ تعریف کردین من که واقعا با همه ی ترسم لذت بردم
سلام برادر.خدا قبول کنه برادریم....ممبیره نوشتنتان جالب بود.مرموز حرف زدن و دزفولی نوشتن در متن فارسی و ...کلاً جالب هستید.سرمست باشی رفیق

=====
موید و منصو باشید شما و اخوی
سلام
- توضیحاتتون بجا بود
- بیچاره سربازه
- در مرود سد دز حرفای شنیدنی زیاد هست .دایی من کارمند سد دزه.
موفق باشید و سر بلند
ضمنا آقای موزونی جزء متقیان است........(والعاقبه للموزونی)

سلام . مطلبتون فوق العاده بود! چند وقته واسه غلوم نوشتم که این سوراخ گندهه کجاست ولی دریغ از یه نیم جواب! خدا خیرت بده . ولی من سد دز رو زیاد دیدم حتی پشت دیوارش شنا کردم ولی همچین چیزی روندیدم ؟ یعنی توی دیواره کوه دو سه تا در میل میلکی! بود پرسیدم واه چین گفتن آب از داخل اونا میره واسه توربین.
راستی یه کم دلخور شدم در مورد موشک بارون پست زدین ولی خبرم نکردین با این حال لینکش رو تو وبلاگ گذاشتم.
===
1- شرمنده ام نمیدونستم باید برای پست موشکی خبر بدم.
2- اون سوراخهای توی کوه ، دریچه های سر ریز هستن و ربطی به توربین ندارن
3- این ممبیره ی توی وبلاگ بنده ، نباید هم دیده بشه چون معمولا ده ها متر آب بالاتر از این حده. این اندازه ی آب که تو شکله خیلی خیلی خیلی کم اتفاق میفته و برای ایران خطرناکه همچین چیزی.
آقای موزونی سلام.

فک کنم یه عده برای منفعت رساندن به یه عده دیگه !!! در فکر این نباشن که حتی آب دز خشک بشه، چه برسه به اینکه سطحش بیاد پایین.

مطلب مفیدی بود،

حالا یکم هم شوخی: ممبیره ها (که البته جدیدا بشون میگم کف شور) ی حموم از این هم مهم ترن که

ممنون از پست خوبت

یاعلی مدد
سلام
این پست وبلاگتون از اون "جن دردرآقا" هم ترسناک تر بود. با اینکه شنا رو تو همین دز عزیز خودمون یاد گرفتم و کاملا هم تبحر دارم ولی خفگی تو یآب همیشه بدترین مرگیه که می تونم تصور کنم. سرباز بیچاره...
درضمن آقای موزون این اطلاعاتی بازیا چیه دیگه؟ خب بگین ما هم بدونیم
(هرچند خودمون یه چیزایی می دونیم...)

====
بحث اطلاعات بازی نیست.
موضوع اینه که همه ی ما در مقابل مسائلی که میدونیم مسئولیت داریم.( همه ی آحاد جامعه ) و این فضای مجازی هم فقط در مقابل چشمان بنده و شما نیست و همین وبلاگ رو در تمام کره زمین میتونن ببینن. قبول دارین اینو؟
اینم بگم من از منبع خاصی این اطلاعات روندارم ، بلکه ناشی از تجربه و گذشت زمانه.
بده عسکه ونم اطلاعاتتون رووه بالا؟


ار نبیدم مخواسه چه کنه؟ شمونه البته عرض نمکنم ولی خیلیا در جاهلیته موندن

ندونسه اَ دُینا روون بختره یا دونسه؟
۰۶ مهر ۸۹ ، ۲۲:۱۳ امیرعلی صفا
سلام بر مهران

عجب چیزی بود ... دمت گرم
۰۶ مهر ۸۹ ، ۲۲:۰۷ محمد از دزفول
سلام مطالبتون جالبه ممنون که به یادم بودی.
۰۶ مهر ۸۹ ، ۲۱:۲۰ سعیدی راد
سلام. علت ارتباط برقرار نکردن با آخرین شعر بنده در وبلاگ شاید به خاطر این باشد که صبح حلیم و سرشیر فراوان زده اید و برایتان سنگین بوده. ما که فقط سالی یکبار این توفیق نصیبمون میشه اونم ایام عید که دزفول میام.
از متن تون خصوصا لهجه دارش لذا بردم.

====
استاد گرامی ، خوش بحالتون که سالی یکبار فرصت دارین اینکارو بکنین و برای صرف حلیم سرشیر به دزفول تشریف ببرین.
ما هم مثل شما در تهران محتاج یاد و خاطره مزایای دزفول نشینی هستیم.
موید باشید