دیسون

دیسون در گویش دزفولی به معنای مکتبخانه است

دیسون

دیسون در گویش دزفولی به معنای مکتبخانه است

دیسون

امام خامنه ای (مدظله) : اگر یک ملتى احساس عزت نکند، یعنى به داشته‌هاى خود - به آداب خود، به سنن خود، به زبان خود، به الفباى خود، به تاریخ خود، به مفاخر خود و به بزرگان خود - به چشم حقارت نگاه کند، آنها را کوچک بشمارد و احساس کند از خودش چیزى ندارد، این ملت براحتى در چنبره‌ى سلطه‌ى بیگانگان قرار میگیرد.

یکی از ویژگی های مهم آسیاب های شوشتر ، یکه و بی همتا بودن آنها ، نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان است.

ثبت این اثر افتخار آمیز ، خبری خوش بود که در آشفته بازار بوکس بازی سیاسی کشور به گوش علاقمندان آثار تاریخی ایران زمین رسید. اما آسیاب های تاریخی و زیبای شوشتر ، یگانه ثروت بی مانند ایران نیستند و منابع تاریخی «یگانه» ی دیگری نیز در کشورمان وجود دارند که خطر ریزش و انقراض آنها را بشدت تهدید می کند.

پل قدیم دزفول پیرترین پل جهان است که با 1700 سال سن ، نه تنها وجود دارد بلکه قابل تردد هم هست.

نگارنده از معرفی این پل در این نوشته خودداری می کند ، چرا که با کمترین جستجو در اینترنت ، تمامی این اطلاعات در دسترس است ، لذا به اصل مطلب می پردازم.



جناب رئیس جمهور

پل قدیم دزفول دو مشکل اصلی و مهم دارد :

الف : خطر ریزش و شکست یکی از پایه های اصلی آن که درون آب قرار دارد.

ب : نیاز مبرم به ثبت جهانی و قرار گرفتن در آثار یونسکو و کسب حمایت های تخصصی در حفظ و مرمت از سوی یونسکو


شاید قریب به 4 سال پیش ، در خلال ساخت فیلمی مستند در دزفول ، از طریق رئیس میراث فرهنگی وقت آنجا باخبرشدم که خطر ریزش ، یکی از پایه های اصلی این پل با ارزش را تهدید می کند. دیگر اینکه مطلع شدم  بودجه لازم برای مرمت این شاهکار معماری تخصیص داده نمی شود. گمان می کنم در آن زمان چیزی نزدیک به 3 میلیاردتومان ناقابل ، برآورد بازسازی و محکم سازی این پل بود.یادم هست که تلاش ها بدانجا ختم گشت که آقای مشایی ( ریاست میراث فرهنگی وقت کشور ) به پای پل قدیم دزفول تشریف آورده و از نزدیک در جریان امر قرار گرفتند و قول مساعدت دادند.

اینجانب نه به عنوان یک دزفولی ، بلکه با احساس یک ایرانی که همه جای این سرزمین خدایی را سرای خود می داند ، از پای ننشسته و موفق شدم به کمک عزیزان رادیو جوان در یکی از برنامه های پرمخاطب صبحگاهی ، غواض رزمنده دزفولی ( آقای موتاب) را روی آنتن رادیو جوان آورده و وی مشاهدات خویش را از زیر پایه ی مورد بحث پل قدیم ( همان پایه یی که خطر ریزش تهدیدش می کند) عنوان کرده و حتی ایشان اعلام آمادگی نمود تا تخریب مورد مشاهده ی خویش را در آنروزها که «دز» بشدت کم آب بود ، بدون غواصی نشان دهد.

نتیجه ؟

طولی نکشید که مدیر میراث فرهنگی استان خوزستان که سابقه ضعیف ایشان در مدیریت آثار تمدنی جلگه خوزستان همچنان زبانزد خاص و عام است ، با دستپاچگی روی آنتن رسانه آمده و تمامی خطر واضحی را که پل دزفول را تهدید می کند ، انکار کردند.

جناب رئیس جمهور

یادم هست ، یکی از مردم فهیم دزفول را در کادر فیلم مستند خویش نشانده بودم و او نکته یی را گفت :

(( پلی را که پشت سرم می بینید ، اجداد ما ایرانیان ، برای ساخت آن از اجداد سازندگان فیلم سیصد  ، بیگاری و فعلگی کشیده و استکبار غرب در آن روزگار به اسیری و خفت آن را برای ما ساخته است ، چرا غربی ها اینها را به جهانیان نمی گویند؟ چرا با فیلم دروغی همچون سیصد ، سعی دارند تا حقارت خودشان را در برابر ملت ایران پنهان کنند؟))

جناب رئیس جمهور عزیز ،

کمک کنید تا شرایط پذیرش این اثر بی همتا ، که هر دهانه ی آن به لحاظ تاریخی و فنی از تمام پل خواجوی اصفهان با ارزش تر است ( با احترام و عرض ادب به معماری زیبا و سیصد ساله ی صفویه) از دست نرود. خواهشمندیم از یونسکو درخواست کار کارشناسی بفرمایید تا  هم میزان تخریب و خطر ریزش پل مذکور مشخص شود و هم توقعات فنی و محیطی این سازمان برای ثبت جهانی این پل زیبا و منحصر بفرد روشن گردد.

نگذاریم ثروت های ملی مان به همین سادگی نابود شود .انشالله


                                                                                 مهران موزونی - والعاقبه للمتقین

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۰۴/۰۳
مهران موزون

نظرات  (۸)

۱۴ شهریور ۸۹ ، ۰۷:۰۷ رضا برادران
نکند مردم از زندگی پیرترین پل جهان گذر کنند. همان گونه که از خود پل گذر می کنند.
پلی را که پشت سرم می بینید ، اجداد ما ایرانیان ، برای ساخت آن از اجداد سازندگان فیلم سیصد ، بیگاری و فعلگی کشیده و استکبار غرب در آن روزگار به اسیری و خفت آن را برای ما ساخته است ، چرا غربی ها اینها را به جهانیان نمی گویند؟
چیزی نمیگم جز:
احسنت!
مطالب این وب بسیار پر محتواست و من در عجبم چرا خودتون رو در محیط مجازی بیشتر به همشهری ها معرفی نکردین؟
و شعر بلند آقای عباس موزونی با نام (چفیه از روز ازل مظلوم بود)
بسی زیبا بود و دلنشین

با افتخار در فهرست پیوندها درج شدین
موفق باشید و پایدار
۰۹ تیر ۸۹ ، ۱۶:۲۳ امیرعلی (آینده از آن حزب الله)
بسم سلام

تشکر برادر
اون قضیه رو فک میکردم شما شنیده باشی! به هر حال اگه نشنیدی بگو بیتوضیحم برات.

مطلبت رو خوندم فی البداه یه چیز بگم خدا کنه خوب در بیاد :

اهل دزفول/روزگارم بد نیست / قلمی دارم / سر سوزن ذوقی / و دلی دردمند تر از هم ی موشک ها/ پل ساسان چه کم از سازه شوشتر دارد / و چرا در جیب هیچکس/ بلیط دزفول نیست / چشم ها را باید شست / جور دیگر باید دید...

خب بود؟
یادم باشه برا دکتر هم بنویسمش
اگه خوشت اومد بزار به حساب تشکر من از حضورت.


۰۷ تیر ۸۹ ، ۰۹:۲۲ محسن (‌ دزنگار )
ُسلام دوست عزیز...
این پل قدیم ما که...
متاسفم واسه خودمون که این میراث گرانبها رو داریم...امّا قدرشو نمیدونیم...
پل قدیم دزفول تو دنیا بی نظیره...
بعد از 1700 سال سال هنوزم کاملاً قابل تردد ه .
اگه این پل تو اروپا بود ؛ غیر از این بود که پل رو میبستن . و فقط توریست جذب میکردن با استفاده از نام پل ؟
نه مثل ما ؛ هنوز که هنوزه ماشین و موتور آزادانه از رو پل رد میشن و تمام تاریخ دزفول و به راحتی به باد میدن....درست مثل آسیاب های دزفول که تازه شروع کردن به حفظ کردن اونا...
امیدوارم ما هم یه روزی قدر داشته هامونو بدونیم..و روزی نیاد که خدایی نکرده یکی از پایه های پ قدیم فرو بریزه و اونوقت ما بگیم ؛‌حیف شد ! پل خوبی بود ! حیف . کاش از رود رد نمیشدیم...
امیدوارم اینطور نشه...
---------------------
دوست عزیز ؛ به روزم...
سلام دوست عزیز ..
بله متاسفانه سرمایه های ما هر روز و روز به روز بیشتر از قبل و دایم و به سرعتی باورنکردنی در حال نابودی اند ..
خطاب شما که بود ؟
آها .. بله ..
خدا به فریاد دل دردمندان برسد انشاالله ..
یا حق .
با عرض سلام و تبریک ولادت با سعادت امیر مومنان علی(ع) وبا تشکر از مطلب خوبتان در مورد این بناء تاریخی ؛ چندی پیش با دوستی ایتالیایی که بسیار به تاریخ و تمدن کشورش مغرور میباشد عکسهایی از حجاریهای زانو زدن والریان امپراطور روم در مقابل شاپور ساسانی و حکایت ساختن پل و بند معروف قیصر را نشان دادم که با دیدن آنها نگاهش به ایران ما صد در صد تغیر کرد۰ ایکاش سینمگران ما بجای برخی فیلمهای بی مایه و مبتذل لآقل گوشه ای از تاریخ پر شکوه کشورمان را به تصویر می کشاندند۰۰۰
و گاهی ما میخواهیم که نابود نشود ولی محکومش میکنن به فنا به نابودی....
چه کار کنیم که صدایمان را میشوند ولی خود را به نشنیدن می زنند....
سلام

وبلاگت بد نیستشوخی کردم وبلاگت بیست بیسته

خوشحال میشم به من هم سر بزنی و نظرتو در مورد بلاگم بگی

پس چرا منتظری زود بیا

*****آپم آپی از جنس تابستان!!!!!*****