دیسون

دیسون در گویش دزفولی به معنای مکتبخانه است

دیسون

دیسون در گویش دزفولی به معنای مکتبخانه است

دیسون

امام خامنه ای (مدظله) : اگر یک ملتى احساس عزت نکند، یعنى به داشته‌هاى خود - به آداب خود، به سنن خود، به زبان خود، به الفباى خود، به تاریخ خود، به مفاخر خود و به بزرگان خود - به چشم حقارت نگاه کند، آنها را کوچک بشمارد و احساس کند از خودش چیزى ندارد، این ملت براحتى در چنبره‌ى سلطه‌ى بیگانگان قرار میگیرد.

امیرعیسی زاده (دبیر شورای نامگذاری دزفول) در نشست علنی و رسانه ای شده ی این شورا نکاتی بیان داشته که (اینجا) قابل مرور است.


احتراما لازم است این برادر محترم به نکات ذیل عنایت داشته باشد :

از آنجا که انتخاب نام برای یک خیابان، یک کوچه، یک میدان یا کوه و دشت ... انتخابی موقتی و کوتاه مدت نیست و نتایج مثبت و منفی این نامگذاری به مردم برمیگردد و از آنجا که ارتباط مستقیم با مسائل فرهنگی و حوزه تمدنی مردم دارد و گاهی حتی مالکیتهای مادی و معنوی حوزه تمدنی را تحت الشعاع خود قرار میدهد لازم و واجب است تا به خرد فردی یک یا چند نفر کارشناس محترم بسنده نگردد تا خدای ناکرده شورای نامگذاری دزفول نزد افکار عمومی به کم سلیقگی ، کج سلیقگی و یا غرض ورزی در نامگذاری ها متهم نشود.

بر این اساس ،

به دبیر محترم شواری نامگذاری دزفول توصیه موکد میکنم که پیش از "تصمیم گیری" برای نامگذاری ها از خرد جمعی مردم دزفول و علاقمندان به حوزه فرهنگی و فرهنگ نامگذاری سرزمین اجدادی شان (در فاز تصمیم سازی) کمک بگیرند زیرا از قدیم گفته اند همه چیز را همگان دانند.

الحمد الله ساز و کارهای ارتباطی در فضای مجازی برای اینکار بخوبی فراهم بوده و خرد و دانش بومی و محلی دزفولی های سراسر جهان قابل پیگیری و دسترسی است تا انشالله در اجرای قانون نامگذاری و مصوبات قانونی وزارت کشور ، نهایت کمک و خدمت  به این شورا اتفاق افتد.

شک نیست که مُّر قوانین ابلاغی،  "تصمیم گیری" برای نامگذاری های را بر عهده این شورا گذاشته اما هیچ کجای قانون منعی برای تکیه این شورا به خرد جمعی مردم دزفول (آنهم در فاز تصمیم سازی) وجود ندارد.


نکته دیگر اینکه :

مردم دلشان میخواهد بهترین کارشانسان در این شورا مشغول به انجام وظیفه باشند زیرا تصمیم به انتخاب نام برای یک خیابان از تصمیم آسفالت آن خیابان بسیار مهم ترست.

لذا بد نیست تا اسامی و رزومه اعضای محترم این شورا در وبسایتی مشخص در دسترس عموم باشد تا مردم بدانند که بهترین های دزفول عضو این شورا هستند.


چند پیشنهاد :

1- برای نامگذاری هر مورد یک فرصت زمانی برای مردم تعیین شود تا پیشنهادات خود را با ذکر دلایل اعلام کنند و پیش یا پس از تصمیم گیری نهایی،  لیست پیشنهادات مردمی را علنی سازند تا شفافیت در نامگذاری مشخص تر شود.

2- مشکل فقط مکانهای بی نام نیست بلکه مکانهای بدنام هم باید مورد مداقه و تجدیدنظر قرار گیرند.

فی المثل نام مضحک "علی کله" چرا نباید در جوار شهدای چهار خرداد  اصلاح شود؟ براستی پارک علی کله وزانت بیشتری دارد یا پارک غواصان شهید(که در مجاورتش آموزش دیده اند) و یا پارک شهدای چهار خرداد؟

3- پایایی و مانایی یک نام حتما باید لحاظ شود تا در گذر زمان به دلایل مختلف نامِ برگزیده (که زمان زیادی برده تا مردم به آن خو کرده و برند شده است) مورد تجدیدنظر قرار نگیرد.

4- مراقب باشیم تا در نامگذاری ها حوزه مالکیت های خصوصی و عمومی خدشه دار نگردد.

5- افراد شورا حتی المقدور می بایست بومی این شهرستان باشند(فارغ از اینکه جزو کدام قومیت هستند) زیرا عضوی که اهل شهرستان دزفول نیست و چند سالی است به دلیل شغلش و کارمندی اش ساکن شده بدیهی است که تعلقات فرهنگی و بومی و نوستالژیک را در نامگذاری رعایت ننماید.

6- چند مکان بی نام و بدنام را خدمت شورای محترم نامگذاری عرض میکنم تا از قلم ایشان نیفتد :

پارک ساحلی علی کله بشود : پارک غواصان شهید   یا     پارک شهدای چهار خرداد

سد تنظیمی علی کله (که عملا نام ندارد) بشود : سد شهید رَمی (شهید غواص دزفولی)

روستای گاومیر بشود : روستای دودانگه یا روستای تنگه سرا

دره تنگه سرا : رسمیت یابد به همین نام (واقع در جاده سردشت

تمام شهدای مدافع حرم دزفول خیابان یا میدان بنامشان شود.

پهلوان عبدالرضا جوکار(ایرانی زنده و سربلندی که بیشترین مدال المپیک و جهانی را کسب کرده است) یک میدان بنامش شود.

دزفول تقاطع و چهارراه بسیار دارد : چه اشکال دارد همه را فرصتی تلقی کنید برای احیای واژه های فولکلوریک و با مسما؟

از جنوب تنگه سرای سردشت تا جوار روستای شیرین اب یک دره ی بسیار طولانی و زیبا قرار دارد که نامی برای نیست.



والعاقبه للمتقین

مهران موزون

20 بهمن 1395

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۲۰
مهران موزون

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">