دیسون

دیسون در گویش دزفولی به معنای مکتبخانه است

دیسون

دیسون در گویش دزفولی به معنای مکتبخانه است

دیسون

امام خامنه ای (مدظله) : اگر یک ملتى احساس عزت نکند، یعنى به داشته‌هاى خود - به آداب خود، به سنن خود، به زبان خود، به الفباى خود، به تاریخ خود، به مفاخر خود و به بزرگان خود - به چشم حقارت نگاه کند، آنها را کوچک بشمارد و احساس کند از خودش چیزى ندارد، این ملت براحتى در چنبره‌ى سلطه‌ى بیگانگان قرار میگیرد.

گنجی سبز در دزفول

سه شنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۳، ۰۳:۴۸ ب.ظ

چندی است که یکی از فعالان ارزشی شهرستان دزفول (جناب آقای علیرضا زمانی راد) دغدغه ی قدیمی خویش را که اعزاز امامزاده ی مشهور شهرمان است در شبکه های اجتماعی موبایل، در دستور کار خویش قرار داده .
این حرکت ارزشمند ایشان ستودنی است کما اینکه بنده در چند سال اخیر شاهد پیگیری آقای زمانی راد در خصوص محور توسعه قرار گرفتن حضرت سبزقبا(ع) بوده و هستم.
بسیاری از همشهریان و دلسوزان فرهنگی شهر نیز به گروه «چهارمین حرم » آقای زمانی راد در واتسآپ پیوسته اند.
نگارنده نیز علیرغم آنکه افتخار عضویت در این گروه  را دارد اما از تریبون نحیف دیسون، با مدیر محترم گروه و باقی یارانِ همراه برای تکریم و تعظیم فرزند رسول خدا(ص) تجدید عهد و بیعت کرده و آمادگی خویش را برای هرگونه کمکی که از دست و زبانم برآید اعلام و اعلان می کنم.
اینجانب معتقدم که وجود نازنین حضرت محمدابن موسی الکاظم (ع) در شهر دزفول، گنجی فرهنگی است که میتواند شهر را روی دست بگیرد. بنابراین اگر ما، نامِ نامی حضرتش را روی دست بگیریم در حقیقت دزفول را برپا داشته ایم.


اما بعد..
برادر گرامی، جناب آقای زمانی راد،
بنده نیز مانند جنابعالی، قریب به 7 سال است که این موضوع را به عنوان یک تکلیف برای خویش میدانم، کما اینکه سال 87 این تکلیف را با فیلم برداری مشقت بار و دستی تنها از جای جای این بقعه شریف برداشتم که قسمتهایی از آن را به بهانه برنامه ای برای دزفول روی آنتن هم بردم، لکن از آنجا که عادت به کارِ سیستمی دارم و همیشه نیز سعی میکنم برای حل مشکلات، درپی سرنخ اصلی باشم، طی 3 سال اخیر گلوگاه اصلی را آنگونه که سواد اندکم یاری میکند پیدا کرده ام و با تنی چند از عزیزان مذهبی و فرهنگی شهرمان من جمله خود شما هر ازگاهی در این باب سخن گفته ام.
اکنون و از این تریبون کوچک نیز برای همه همشهریان محترم بیان میکنم که راهکار تعظیم و تبیین جایگاه این حضرت در نزد ایرانیان چیست.(قضاوت با خوانندگان)
1) طی یکی دوهفته ی اخیر که در شبکه اجتماعی واتسآپ حرکت مبارک شما آغاز شد، قابل پیش بینی بود که سدّ خاطرات و معجزات محبوس در سینه مردم بشکند و کرامات حضرت سبزقبا(ع) به گوش مشتاقان برسد اما در میانِ اکثرِ این اتفاقات، دو کُد شاخص به چشم میخورد : یکی آنکه حضرت خودش را در عالم رویا به ایرانیان معرفی میکند و دیگر اینکه غالب کسانی که ایشان را در خواب می بینند پس از بیداری باید به دنبال نام و نشان ایشان باشند.
بنده از این نکته چنین می فهمم که : حضرت نه بخاطر خودشان بلکه به دلیل مظلومیت فرهنگی دزفول سعی دارند تا ایرانیان را ترغیب به فعال نمودن آستان خویش نمایند و دیگر اینکه به ما خواب زدگان دزفولی هشدار دهند که : «این من(حضرت سبزقبا علیه السلام) نیستم که متضرر میشوم بلکه این شما اهالی شهرستان دزفولید که از برکات ناشناخته ماندن مکانت این بقعه محروم مانده اید و سزاست تا همچون خودم که در عالم خواب آغاز به هدایت دلهای ایرانیان به این دیار میکنم شما نیز در عالم بیداری اقدام کنید»
نکته ی سوزناک دیگری که از این رویاها بر من روشن میشود مهجوریت رسانه ای  نام و نشان آن حضرت درمیان شیعیان امیرالمومنین(ع) است، زهی افسوس!
جناب زمانی راد،
بنده چشم شهودی ندارم و از عالم ماوراء نیز بی خبرم اما خوب میدانم که حضرات معصومین (ع) و فرزندان پاکیزه شان نیازی به برآوردن حاجات مردم به قیمت کشاندن آنها برسرمزار خویش ندارند چه اینکه شنیده شده که گاهی حاجتمندان را به یکدیگر نیز حواله میدهند.
از خود بپرسیم : پس چرا حضرت سبزقبا(ع) سراغ ایرانیان دیگر بلاد میروند و به بهانه برآوردن حاجات مختصرشان آنها را به دزفول میکشانند؟
پاسخ بنده همان است که عرض شد :ایشان برای خروج دزفول از محرومیت و مظلومیت فرهنگی احساس تکلیف میکنند.
2) برادرم، جناب زمانی راد، بارها از سوی شما و دیگر دوستان، عبارت « سریع الاجابه بودن و کم توقع!! بودن سبزقبا ع» را شنیده و خوانده ام. باید عرض کنم که با بکارگیری عبارت «کم توقع بودن» در خصوص این بزرگوار موافق نیستم. عنایت فرمایید : با بکارگیری آن!! نه حقیقت داشتن آن!
شما با خلوص نیت خویش به مخاطبان پیام میرسانید که «حضرت ، حاجت مردم را  با نذورات مختصر نیز حاجت روا میکنند» آری من خودم شاهد این بوده ام اما آیا سلطان خراسان این چنین نیست؟ آیا میزان بخشندگی اهل بیت ع را باید سایز و اندازه گرفت؟
نمیخواهم بیش از این وارد این مقوله شوم اما عرض میکنم که بکارگیری این عبارت حس و پیام خوبی را به مخاطب منتقل نکرده و حس استضعاف معنوی را در خصوص بقعه سبز دزفول تداعی میکند.
3) چندی است که خبر منصوب شدن شخصی غیر دزفولی به سمت ریاست هیئت امنای سبزقبا منتشر شده است.
اینکه امام جمعه محترم شهرمان از بی اطلاعی ایشان و دیگر عزیزان از این انتصاب گلایه ای نرم داشتند قابل تأمل  و حتی پذیرش است ، اما برخی دوستان محترم قدری عجولانه قلم بدست گرفتند و در اتخاذ موضعی عجولانه تعریضی به موضع جناب آقای قاضی اضافه کردند مبنی بر اینکه «چرا با وجود بچه های دزفول، یک غیر دزفولی باید از تهران به اینجا اعزام شود و هکذا..»
بنده هنوز نام ریاست محترم جدید هیئت امنای بقعه را نیز نشنیده ام و نمیدانم هویت ایشان کیست؟
اما آنقدر انصاف در این قلم باقی مانده است که بگویم : دوستان و یاران،
اگر این شخص را می شناسید و از هویت ایشان مطلعید و خللی در عملکرد قبلی وی و کارنامه کاری اش میدانید چرا حرف را نصفه و نیمه میزنید؟
راست و حسینی به مردم بگویید قصه چیست و ایشان کیست؟
اما اگر خواسته اید غیورانه درمورد استفاده از نیروهای شهری دفاع کرده و بگویید که با داشتن نیروهای خوب در دزفول چرا باید نیرویی از جای دیگری برای برداشتن این بار بزرگ بیاید خوب است بدانیم :
الف- مگر لشکری از فرزندان ما در خدمت مناصب مدیریت دیگر نقاط ایران نیستند؟ چه ایراد دارد که فرزندان دیگر دیار نیز به خدمت دزفول درآیند به شرط آنکه دنبال تغییر و استحاله هویت محلی دزفول نباشند.
ب- چند دهه است  که سبزقبا (به نسبت جایگاه واقعی اش) متروک مانده است.
حال اجازه دهید کسی از جای دیگری بیاید ببینیم چه میشود؟
ج- وانگهی این شخص محترم را به خود وامگذارید و بارویی باز به استقبالش بروید و یاورش باشید، کسی چه میداند شاید ایشان نخبه ای باشد که خدا برای ساماندهی این آستان مقدس فرستاده است. شاید ایشان مدیری مدبر باشد که در عالم رویا با حضرت سبزقبا(ع) عهد و پیمانی یبسته که بیاید و کمر همت برای بزرگداشت این عمارت ببندد.
4) و اما راهکارهای پیشنهادی اینجانب برای حل کلی مسئله آستان مقدس حضرت محمدابن موسی الکاظم (ع) :
الف- رسانه
اگر از آزادراه قزوین-رشت به سمت رشت بروید حدود 25 کیلومتر مانده به شهر رشت روی تپه ای سرسبز و زیبا، امامزاده ای دفن است بنام امامزاده هاشم(ع).
ایشان همچون حضرت عباس(ع) سیّد نیستند بلکه فرزند جناب محمدحنفیه رحمت الله علیه می باشند.
سوال : چرا نام و نشان این امامزاده  نزد ایرانیان بسیار شناخته شده تر از امامزاده جلیل القدری همچون حضرت محمد ابن موسی الکاظم (ع) دزفول است؟
پاسخ : رسانه!
منظور از رسانه در اینجا صرفا رادیو و تلویزیون و روزنامه ها و سایتها و .. نیست بلکه جاده ای! که این امامزاده ی بزرگوار سرراه آن قرار دارد، گذرگاه میلیونها ایرانی در طول سال است که به خودی خود، نقشی پررنگ در شناساندن این بقعه شریف دارد.
چه اینکه بقعه امامزاده هاشم علیه السلام بر بلندای تپه قرار دارد و از چند کیلومتر دورتر چشم نوازی میکند.
آری، جاده و تپه، نقش رسانه را برای این نوه ی امام علی (ع) بازی میکند.
جناب آقای زمانی راد عزیز،
سبزقبای ما در مهجوریت رسانه ای قرار دارد.
شما بفرمایید!
تاکنون چند فیلم با موضوعیت ایشان ساخته و روی آنتن یا درون شبکه های خانگی رفته است؟

ریاست محترم سازمان تبلیغات اسلامی دزفول پاسخ دهد :

به موازات اعزام نیروهای آماتور به چین و کشورهای آسیایی برای ساخت فیلمهایی در خصوص روستاهای چین!! چقدر برای ساخت محتوا در مورد شناساندن حضرت سبزقبا(ع) بودجه صرف میکنند؟

خوب است رئیس محترم این نهاد مسئول بدانند : حتی اگر بودجه مستقیم سازمان تبلیغات صرف اینگونه ماموریت های غیر مربوط نشده باشد اما نام و نشان سازمان تبلیغات دزفول در اذهان عموم به این قصه چسبیده است.

چه ایراد دارد بودجه های این چنینی را صرف آموزش و تربیت 50 جوان مستندساز مستعد دزفولی کنید تا بقاع دزفول را در راستای ماموریت سازمان تبلیغات یکی پس از دیگری فتح کنند؟

چرا برخی همشهریان محترم برای توزیع یک برگ اخبار فعالیت های یک مسئولِ خاص! اقدام به چاپ نشریه میکنند اما کسی به فکر یک هفته نامه ی درون استانی بنام «سبزقبا» نیست؟

چرا فرصت قلیان و ورق بازی تفریحگاه علی کله ی دزفول، انگیزه ی اصلی مسافران درون استانی در آخر هفته هاست؟

نکته ای که در مشهدمقدس برعکس آن در جریان است : خاک خراسان غرق فرصت های تفریحی و گردشگری و تاریخی است اما 90 درصد مسافران عازم خراسان قدم و قلوبشان برای آن امام رئوف حرکت میکند.

جناب سید علی رودبند حدود پانصد یا ششصد سال پس از حضرت سبزقبا (ع) دز دزفول نزول اجلال فرمودند و نسب شریفشان به چندین واسطه به حضرات معصومین (ع) میرسد!
چرا سهم محوریت حضرت سبزقبا(ع) در ایام تاسوعا و عاشورا به قدر بقعه شریف رودبند نیست؟
آیا محرم فی نفسه خود یک رسانه نیست؟
کسی نمیتواند منکر این شود که اکثریت مردم چشم شهودی ندارند برای همین است که طلای گنبد سلطان طوس اثری در زائر عام دارد که در چشم کسانی همچون علّامه حسن زاده آملی(دامت تاییداته) ندارد.
ما عوام نور طلای عینی را می بینیم که بر تأثیر معنوی امام هشتم(ع) مضاف می شود و آنان نور طلای شهودی وجود مقدس حضرات را.
با توجه به این حقیقت،
جای گنبد طلای حضرت سبزقبا کجاست؟
گنبد طلا پیشکش شما برادر،
به تهران بیایید و حدود پانصد متر از چهارراه پارک وی به سمت تجریش بروید و سمت چپ در حاشیه خیابان ولیعصر مسجدی را نظاره گر باشید که در میان ساختمان های سربه فلک کشیده ی دور و برش، خودنمایی میکند، با گنبدی شبیه به گنبد سبز پیامبر!
گنبدی سبز یشمی!
چرا گنبد حضرت سبزقبا را سبز یشمی وبا مهندسی گنبد ماه مدینه طراحی نمیکنیم؟
آیا مراسم گنبد نمایی را در سفر به مشهد الرضا(ع) و یا قم از یاد برده ایم؟
اینکه مسافران پیش از آنکه به مشهد مقدس برسند شاگرد اتوبوس به محض اینکه طلای درخشان گنبد را رصد کرده به مسافران اطلاع میداد مُشتُلُقی میگرفت و هکذا...
این یعنی آنکه، خود گنبد یک نشانه، یک پیام و در حقیقت یک رسانه است.
سوال : کی قرار است این گلدسته ی بتونی و تیره و دلگیر  به کاشی های الوان آراسته و منقش شود؟
کی قرار است پروژه ی گنبد حضرت به اتمام برسد.
این چه گنبد نافرمی است که جای گنبد زیبا و لاجوردی قدیم را گرفته است؟
اکنون در کشور ما مساجدی ساخته میشوند که معماری گنبد زیبای مسجد گوهرشاد در آنان متجلی و متکثر شده است سبزقبا کمتر از یک مسجد نیست.
هست؟
آری گنبد یک نماد و یک رسانه است.
چرا تلاشی از سوی مسئولان محترم در شهرستان در راستای ضبط  یک نماز جماعت زیبا به امامت یکی از مراجع محترم تقلید یا پیری نورانی همچون حضرت آیت الله شفیعی(حفظه الله) در حضرت سبزقبا(ع) صورت نمیگیرد و تا برای پخش در شبکه های ملی با زیرنویس نام آستان مقدس سبزقبا(ع) روی آنتن برود؟
جناب زمانی راد عزیز،
اگر دلیل مقدس خواندن شهر مشهد، مدفن هشتمین خورشید آسمان ولایت است.
اگر دلیل مقدس خواندن شهر قم، مدفن همشیره ی مکرمه و مخدره ی آن حضرت است.
آیا دزفول را نه بخاطر لشکر شهدایی که خاکش را آمیخته به بوی بهشت کرده اند و نه بخاطر مدفن پیامبری که 35000 میّت را 60 سال پس از مرگشان به اذن خدا زنده کرد، (پیامبری که در کتب عهد عتیقِ کلیمیان، نوید نابودی اسرائیل را بدست ایرانیان داده است)، نه بخاطر حضرت محمد ابن جعفر طیار(ع)، نه بخاطر فرزند امام زین العابدین(ع) که در روستای علی شلگهی دفن است و نه به خاطر...بلکه به خاطر مزار مطهر حضرت سبزقبا(ع) نباید «مقدس» خواند؟
آیا مقدس خواندن دزفول فی نفسه یک کار رسانه ای نیست؟
از خودمان شروع کنیم : شهر مقدس دزفول!
شورای فرهنگ عمومی شهرستان دزفول آستین بالا بزند و با هماهنگی فرمانداری دزفول، در سربرگهای مکاتبات اداری شهرستان و تابلوهای ادارات با افتخاردرج کنند : «شهر مقدس دزفول».
در ورودی های شهر تابلو بزنند به شهر مقدس دزفول خوش آمدید.
واقعاً چند بقعه دیگر در اینجا باید میبود تا مقدسش میخواندیم؟

چند شهید دیگر باید میدادیم تا مقدسش میخواندیم؟

چند شیخ انصاری دیگر باید تحویل روزگار میداد این شهر، تا مقدسش میخواندیم؟

چه ایراد دارد شهر مقدس دزفول با شهرهای مقدس مشهد، شیراز و قم، تفاهم نامه های فرهنگی و برادرخواندگی منعقد کند؟
آیا نام این تفاهم نامه را نمیتوان «پیمان تُکتَم» نهاد؟(منظور مادر پاکیزه حضرات علی ابن موسی(ع) احمد ابن موسی(ع) محمد ابن موسی()ع) و فاطمه ی معصومه(س) است).
اینها کار رسانه ای است و شک نکنید که ثمربخش است و تا اندازه ای موثر واقع خواهد شد.
راهکارهای رسانه ای متنوع تری هم هست که برای پیشگیری از اطاله ی کلام، به همین میزان بسنده میکنم.
ب- تولیت :
با خود تعارف نکنیم، بقعه ی حضرت سبزقبا (ع) هم اکنون مانند یتیمی است که  تحت کفالت دیگران قرار دارد(منظورم اوقاف است) در حالیکه جایگاه این گنج سبز فرهنگی و مذهبی در شهر مقدس دزفول، جایگاه پدری برای تمامی شهرستان است.
تنها راه استقرار این بقعه ی شریف در جایگاه واقعی اش همانا ایجاد «تولیت» است و بس!
اگر سبزقبای ما صاحب تولیت باشد در کنار نمایندگی محترم ولی فقیه در شهرستان، همچون دوبال خواهند بود که پیکر فرهنگی مذهبی دزفول را از فرش عُزلت به عرش عزّت خواهند رساند.
اگر سبزقبای ما تولیت داشته باشد روزی خواهد رسید که  کل شهرستان دزفول به لحاظ اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و.. به این بقعه تکیه خواهد کرد.
اینجانب صرفنظر از راهکارهای قانونی و مسیرهای مشخصی که برای اخذ سکوی تولیت آستان مقدس حضرت سبزقبا(ع) وجوددارد قریب به دوسال پیش به یکی از مسئولین ارشد و محترم شهرستان راهی میانبر را برای ایجاد و گرفتن دستور ایجاد تولیت از حضرت آقا(روحی له الفدا) پیشنهاد داده ام.
نمیدانم چرا تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است(اگر هم اقدامی کرده اند بنده بیخبرم)
سخن کوتاه کنم جناب آقای زمانی راد،
ملی سازی گنج سبز دزفول، دو راه بیشتر ندارد : رسانه و تولیت!


والسلام


نظرات  (۱۸)

سلام
دوست عزیز شما که در تمام مقوله های مربوط به دزفول و خودتان را دغدغه مند میدانید چرا برای شورای شهر نامزد نمی شوید؟؟؟ تا آنجا که میدانم هرکس در دزفول پیگیر کاری باشد شما می فرمائید سالها یا ماه هاست من دنبال این مقوله ام.
جدا تقاضا داریم حضرتعالی را در کسوت نمایندگی شهر یا عضوی از شورای شهر ببینیم
پاسخ:
سلام
بنده در «تمام» مقوله های مربوط به دزفول دغدغه مند و نگران هستم(اینکه اشکالی ندارد؟) اما اینکه «هرکس» در دزفول پیگیر کاری باشد من مدعی دنباله گیری سالهای آن بوده ام صحیح نیست.
لکن حقیقت دارد که بسیاری از مسائل دزفول را سالهاست با قلم و قدم و دوربین دنبال میکنم.
اصولا کار اهل رسانه همین است.
مثل این میماند که به روزنامه همشهری بگویید : شما که در زمینه همه چیز تهران مطلب مینویسید چرا نمیروید رئیس شورای شهر بشوید؟
ایرانی عزیز،
اگر شما در زمینه های مختلف توانایی و دانش و ابزار ارائه آن را نیز داشته باشید مکلفید که توانایی تان در خدمت وطن تان بگذارید.
اگر این چنین نکنید خیانت کرده اید.
من در زمینه معماری دزفول، لباس دزفول، خوراک دزفول، بازی های محلی دزفول، لهجه دزفول، اوضاع شهری و شهرسازی دزفول، کشاورزی دزفول، رسانه های دزفول، دفاع مقدس دزفول، ساختارهای مدیریتی دزفول، فضای مجازی دزفول، محیط زیست دزفول، اقوام و اتحاد بین قومی دزفول، نخبگان و شخصیتهای کهن سال دزفول و .. مطالعات میدانی و پژوهش های اجتماعی(در حدی که به توانایی های رسانه یی ام مربوط میشود) فعالم، کار کرده ام، زحمت کشیده ام و میکشم و در خدمت شهرم بوده ام. آیا این بد است؟
هیچگاه نیز در کار مسئولی دخالت نکرده ام.(مگر اینکه مسئولی بخواهد بگوید : راجع به حیطه من هیچ پیشنهادی ندهید و حرف نزنید و اظهار نظر نکنید که فی نفسه مردود است چنین سخنی)
دست برقضا در همین انتخابات گذشته ی شورا(شورای کنونی) از سوی چهار طیف مختلف نیز قویا دعوت به شرکت در انتخابات شدم که تصمیم به ورود هم داشتم اما «تکلیف مهم تری» در تهران و گرفتن استخاره مرا به سمت دیگری برد.
راحتت کنم : من خبرنگارم، فیلمسازم، پژوهشگرم، متخصص برخی امور فضای مجازی ام، دیوانه ی ایرانم و البته عاشق دزفول و از هم اینها بالاتر : مکلف به تکلیف.
هرگاه که تکلیف ایجاب کند در هر انتخاباتی که لازم باشد شرکت خواهم کرد. فعلا در جایگاه خویش خدمات پنهان و آشکار خودم را به شهرم دارم و بسیاری از همشهریان عزیز نیز از نزدیک با نوکری های بنده آشنایند.
ضمنا : هرگاه که میگویم فلان مسئله را پیگیر بوده ام یا کار کرده ام از بنده درخواست آدرس و نشانی خدماتم را بکنید تا در صورت امکان تقدیمتان کنم.(مثلا چرا بنده باید بگویم که : اگر پیگیری های حقیر نبود تمامی اعضای شورای ... دزفول در یکی از سالهای گذشته میبایست در زندان اوین جاخوش میکردند؟ اشتباه نکنید من مامور یا مسئول امنیتی نیستم اما یک رسانه ای هوشمند و متعهد در وقت خویش میتواند عصای دست مسئولین باشد تا اتفاقات ناخوشایند نیفتد، بالاخره اگر دیوانه ای سنگی در چاه بیاندازد من اگر میتوانم کاری کنم نباید کوتاهی کنم و نگذارم آبروی دزفول عزیزم در مخاطره بیفتد، قبول دارید؟)
مسئله ی سبزقبا ع را نیز از چند بُعد پیگیر بوده و هستم.
همین تولیت را پیگیر هستم.
اما اولین اقدامات بنده به همان سال 87 برمیگردد که مستندات و فیلمش موجود است و از آنتن هم بخشی از ان پخش شد.
من دوربین را روی مزار حضرت سبزقبا ع هم بردم و تمام لوازم فیلمبرداری را از همین گلدسته ی باریک و بلند به تنهایی بالا کشیدم و مصاحبه ای پر و پیمان با معماری جدید بنا، در همان نوک گلدسته انجام دادم.
ازدعوت شما ممنونم و خواهش میکنم برای افزایش مودت بین اعضای کنونی شورای شهر دعا بفرمایید و سعی کنید یاورشان باشید
پایدار باشید.
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
سلام انگار آقایون باز هم حال و هوای شرکت بقعه و **** **** آن سالها به سرشون زده.
پاسخ:
سلام
چه عرض کنم!

سلام خدمت برادر بزرگوارم آقای موزون:

خیلی وقتها به این فکر می کنم آیا واقعا جایگاه دنیوی شهید همت  از شهید علی هاشمی بالاتر است؟ چرا فرماندهان گردان لشکرهای تهران و اصفهان و .....در کشور برای نسل جوان شناخته شده تر از فرماندهان لشکر همان شهر و استان هستند؟آیا شجاعت و رشادت فرماندهان شهرهای بزرگ بیشتر از فرماندهان شهرهای کوچکتر است؟ بی شک جایگاه شهدا بالا ست ولی همانطور که فرمودید بحث رسانه به حدی تاثیر گزار است که می تواند افکار عمومی را بر روی یک فرد و یا یک منطقه متمرکز کند و مابقی در گمنامی بمانند. بدون شک اگر این امامزاده بزرگوار  در تهران بودند شاید از حضرت عبدالعظیم(ع) هم شناخته شده تر بودند.به یک شکلی تعصبی برخورد می شود  حتی در دزفول هم این موارد هست. آیا جایگاه محمدبن جعفر طیار(ع) در دزفول شناخته شده است؟ حتی هر وقت مناطق زیارتی دزفول درسیمای استان معرفی می شود جزو مناطق زیارتی دزفول نامی از این بزرگوار برده نمی شود چرا چون ........

پاسخ:
سلام بر شما اخوی محترم.
===
چرا؟ جون ما خودمان به عنوان مکلف ترین افراد مرتبط با این بقاع متبرکه، برای رسانه ای کردن آنها و سهم خواهی از رسانه های کشور اقدام نمی کنیم.
۲۳ شهریور ۹۳ ، ۲۳:۲۳ محمدحسین درچین
سلام 
یاد شما ، شهیدان و دوستان خواهم بود در عرفات ، مشعر و منی و .... انشالله
پاسخ:
سلام
ممنونم حاجی جان
۲۳ شهریور ۹۳ ، ۱۱:۰۵ رهسپارقدیمی
سلام سوم !
انتساب با احترام دو مقوله جداست . واجب التعظیم بودن ، مراد دادن ، تکریم کردن توسط بزرگان همه اینها نشانه انتساب نیست باید سند و مدرک آورد . باید اول برادری را ثابت کنیم بعد مطالبه ارث داشته باشیم .
ترسم این است که در پشت عنوان "تکریم مان " خدای نکرده کسی دنبال هدف دیگری غیر از تکریم و تعظیم حضرت سبزقبا (ع) باشد .
فتامل !
پاسخ:
سلام حجی.
میزان و ملاک نسب برای ایشان چیست بنظر شما؟
سلام 
شهرُمون شهر نُمونَس شهر آغا سوز قَباس
(شهرما شهر نمونه است، شهر آقا سبزقباست)
شهر دسفیل اَوجودش بِی بلا و بی قَضاس
(شهر دزفول از وحودش بی بلا و بی قضاست)
صحن و اِی وونش پُر اَ عطر نماز و اَ دُعاس
(حیاط و ایوانش پر از عطر نماز و دعاست)
گُمبَدش آسارَه داره آسُمونش با صفاس
(گنبدش ستاره دارد، آسمانش با صفاست)
هر که می سینَش غمی داره به دردی مُفتلاس
(هر کس در سینه اش غمی دارد و به دردی مبتلاست)
آیه پا بوسش که بینه دردمندونشَه دواس
(به پابوسش بیاید تا ببیند که دردمندانش را دواست)
دون به دون گشته میون زایرونش با سَخاس
(حرف سخاوتش دهان به دهان در میان زائرینش گردیده است)
لف برارش ضامن آهو علی موسی الرضاس
(همچون برادر بزرگوارش علی ابن موسی الرضا ع ضامن آهوست)
//////////// 
حضرت سبزقبا حق بزرگی به گردن دزفول وعلما دارد که جای ادا نمودن این حق خالی مانده است .محافل حوزوی .دانشگاهی .اصول الدین .مساجد لازم است دست به دست هم بدهند ودر این خصوص بکوشند .
پاسخ:
سلام و سپاس بر جناب مهندس مه لقای عزیز
شعر زیبایتان را با اجازه ی شما زیرنویس و ترجمه رسمی کردم تا کسانی که به گویش دزفولی آشنا نیستند نیز بهره مند شوند.
ماجور باشید انشالله
۲۲ شهریور ۹۳ ، ۲۳:۰۵ محمدحسین درچین
سلام 
درخواستم از سبزقبا و برآوردنش و خداحافظی از حضرتش 
و از شما برادر بزرگوارم و انشاالله 29 شهریور در سرزمین وحی دعاگویم.
پاسخ:
سلام حجی.
به به ...پیشاپیش زیارت قبول.
کاش در حسینیه شیعیان مدینه یادی از حقیر بفرمایید و از حضرت زهرا ع بخواهید این نوکرش را یکبار دیگر بطلبد.
۲۱ شهریور ۹۳ ، ۱۵:۱۲ محمد مجیدی راد
با سلام
احسنت
خوب و جامع بود
قبلا هم حضوری با هم گفتگو کرده ایم راه توسعه میانبر آقا سبزقبا داشتن تولیت است
نکته حالب دیگر در خصوص مهجوریت امامزادگان دزفول اینست که پسر بلافصل امام علی ع هم در دزفول دفن هستند و البته گمنام.
آقا سید محمد
روبروی بقعه بن جعفر
وسط زمین های کشاورزی
خانواده آب روشن تولیت اون بقعه رو بعهده داشته و دارند.
شخصا شاهد زیارت این امام زاده واجب التکریم جوان توسط مرجوم آیت الله سید محمد حسین امامی فر (امام) بوده ام
اگر دیدار سالانه مردم دزفول در روز 4 خرداد با رهبری پیگیری و جور بشه خیلی از این مسائل رو میشه مطرح و حل کرد
یا علی
پاسخ:
سلام مهندس.
این امامزاده رو که فرمودی نمیدانستم.
انشاالله اولین فرصت باید به زیارتشان بروم.
ولی فرمودی فرزند امام علی ع یادم افتاد دو پسر امام علی ع که در بقعه علی مالک دفن هستند.
خدایا چقدر نورانی است این خاک عزیز.
دقیقا به نکته ای اشاره فرمودید که مدنظر حقیر است و پیگیر آنم.
باعرض معذرت اولا سادات اولاد هاشم جد اعلای پیامبر ص
هستند بنابراین بنی العباس هم جزئ سادات هستند.
ثانیا حرم چهارم آیا حرم منور حضرت عبدالعظیم است یا حرم
مطهر سبز قبا. ثالثا آیا رویا حجیت شرعیه دارد،
پاسخ:
سلام
اولا سادات به کسانی میگویند که از صُلب مقدس امام حسن(ع) و امام حسین (ع) باشند ولاغیر!
دوماً همه کسانی که سادات هستند حتماً هاشمی اند اما همه کسانی که هاشمی هستند لزوماً سادات نیستند.
مانند حضرت ابالفضل (ع) که قمر بنی هاشم خوانده شده نه بنی سادات!!
بنی العباس نیز صرفاً هاشمی هستند و بس! نه سادات.
ثالثاً فعلاً به لحاظ شکوه معماری،شهرت و تعداد زوار، حرم شهر ری چهارمین حرم است اما به لحاظ جایگاه نَسَبی اهل بیت (در ایران) حضرت محمد ابن موسی الکاظم (ع) چهارمین امامزاده ی منتسب به امام معصوم هستند.
هر دو هم محترمند و بزرگوار.
رابعا : رویاهای صادقه ای که برخی خواص می بینند گاهی حجت شرعیه قرار میگیرد مانند خوابی که یکی از خواص دید و مبنای ایجاد مسجد مقدس جمکران شد.
اما رویاهای صادقه ای که بنده و شما می بینیم شاید حجت شرعیه نباشد لکن مبنای تفکر و تعقل و حتی بیّنه ای برای ارتباط با جایی خاص یا کسی خاص میتواند باشد.

۲۱ شهریور ۹۳ ، ۰۹:۱۰ رهسپارقدیمی
با سلام مجدد
حقیر در نظر قبلی ام می خواستم این را بگویم که اول باید انتساب بلافصل ایشان را به امام اثبات کرده سپس یقه مسئولین سازمان اوقات را بگیریم که چرا در باره این امامزاده واجب التعظیم کوتاهی کرده است .
پاسخ:
باعلیک سلام مجدد بر شما برادر گرامی.
آنگونه که من میدانم چیزی که قرنها وجود دارد و همه آن را قبول داشته اند برای «عدم وجودش» باید دلیل آورد نه اثباتش.
وانگهی : علمای عظام و مراجع محترم تقلید بیهوده و از روی شایعات مردمی سر به آستان کسی نمی سایند.
حضرت سبزقبا ع بوسه گاه بزرگانی همچون شیوخ انصاری و قاضی و نبوی و بیگدلی و معزی و ... بوده است.
حتی یکی از این بزرگان روی منبر نکته ای در رد نَسب ایشان نفرموده اند(نسبی که طی بیست سال گذشته توسط کسی یا کسانی خاص(که نه روحانی هستند و نه حتی دزفولی) مورد سوال قرار گرفته است و بنده نیز جسارتاً تکرار آن را به صواب نمیدانم زیرا نوعی تشدید شایعه محسوب میشود. صلاح با شما اخوی.)
۲۱ شهریور ۹۳ ، ۰۱:۲۷ رسول پاریاب (آذرخش)
سلام
مدت خیلی زیادیه که فکرم در گیر حضرت سبزقبا(ع) و دقیقا همین مسائل مربوط حرم ایشون بوده
اتفاقا همین امشب تو دعای کمیل هم کل حواسم رو این بود که به در و دیوار و محوطه و غیره و ذلک نگاه کرده و بیندیشم که چرا اینجوریه و چجوری می بود بهتر بود و کلی ایده در حد رویا...!!
باز هم گلی به جمال آقای موزون...
پاسخ:
سلام
ممنون از لطف شما.
انشاالله ایده های خوبتان محقق گردد
۲۰ شهریور ۹۳ ، ۱۳:۳۵ سید سرزمین خاطره ها

سلام مهندس

پیشنهاد خوبی است چشم من به فکر هستم تا یکی از علمای ذی صلاح را در مورد علم انساب شناسایی کنم. فکر خوبی است .

من اصلا به خودم اجازه نمیدهم که اصالت حضرت محمد بن موسی ابن جعفر علیه السلام را زیر سوال ببرم اما چند نکته را در مورد کرامات هر امام یا امام زاده را باید به دوستان عزیز تذکر دهم :

اول : کعبه یک سنگ نشان است که ره گم نشود/ حاجی احرام دگر بند ببین یار کجاست. لذا امامان و امام زادگان واسطه فیض برای ما شیعیان هستند نه هدف .

دوم : گویند در قدیم شخصی برای زیارت مشهد عازم بود برای خدا حافظی نزد همه دوستان و آشنایان رفت از جمله نزد دوست نابینایی رفت . دوست نابینا از او خواست کمی تربت امام برای شفای چشمانش برایش بیاورد. پس از 6 ماه که کاروان مشهدباز گشت نزدیک شهر خود بودند که طرف ناگهان یادش امد که برای نابینا تربت نیاورده لذا از همان جا کمی خاک برداشت و در دستمالی گذاشت و با خود گفت او که خبر ندارد خاک از کجاست .!! خاک را به نابینا داد . نابینا خاک را به چشمان تبرک کرد و شفا یافت !!!! پس قسمت اعظم دیدن کرامات بین شخص و خدای او برقرار است .

سوم: زیر سوال بردن اماکن و بقاع متبرکه مورد تایید بسیاری از علما نیست کما اینکه بدعت گذاری و تاسیس مکان جدید ، بواسطه دیدن خواب و امثالهم هم مورد تایید آنان نیست

پاسخ:
سلام
ممنون از کامنت شما.
با تمامش موافقم
نام امامزاده مدفون در علی شلگهی، «علی اصغر بن زین العابدین(ع)» است که آخرین فرزند بلافصل امام چهارم می باشند.
پاسخ:
باسپاس فراوان اصلاح شد
۲۰ شهریور ۹۳ ، ۱۰:۱۵ رهسپارقدیمی
سلام
در مورد بقعه متبرکه حضرت سبزقبا (ع) و اینکه چرا در کنار دیگر بقاع معتبر و رسمی کشور قرار نمی گیرد جدای از مسئله سیاسی کردن بقاع ! موضوعی است که حدودا سی و چند سال پیش مطرح شد و آن هم سندیت و اعتبار انتساب ایشان به امام موسی الکاظم (ع) است که متاسفانه کسی از اعاظم شهر در مقام پاسخگویی برنیامد و سازمان اوقاف و امور خیریه نیز برهمین مبنا حمایتی از شناسایی و تکریم این امامزاده واجب التکریم نکرد .
بنظر حقیر اولین اولویت باید نشان دادن و ابراز سندیت و صحت اصالت این انتساب است که باید توسط بزرگان ارائه و آنگاه سازمان های متولی را به سوال و پاسخ گویی کشاند که چرا تاکنون اقدامی نکرده اند .
کرامت و بخشش های این امامزاده واجب التعظیم نیاز به تبلیغ ندارد زیرا دلهای مشتاق بسوی روان و دست های حاجتمند که بسویش دراز می شوند نومید نیستند ... اما کمی سیاست هم لازم است !!!
بقول طلبه ها :
فتامل
پاسخ:
سلام حاج مصطفای عزیزم
نوشته بودم که قضاوت با خوانندگان!!
و شما نیز یکی از بهترین قضات دیسونید!
میدانید که بیراه نمیگویم!
۲۰ شهریور ۹۳ ، ۰۸:۵۶ امیر ابراهیمیان

سلام حجی.همین قدر بگویم که اول مسئولین و بعد مردم حق مطلب را در مورد فرزند موسی ابن جعفر ادا نکرده اند

پاسخ:
سلام حج امیر عزیزم
کلامت ساده و کوتاه بود اما تکانم داد.
خدا حفظت کند
سلام برادر
مثل همیشه عالی و جامع ...
فقط یک نکته دیگر فرمایشات شما اضافه می کنم که به نظر حقیر می تواند به سهم خود اثرگذار باشد.
همه شاهد هستیم که در ایام پایان اسفند و آغاز فروردین که دزفول میزبان کاروان های راهیان نور است هر روزه تعداد کثیری اتوبوس از زائران جبهه های جنوب در مقابل این حرم مطهر توقف می کنند تا ضمن زیارت و نماز احیانا استراحت و خرید سوغاتی و ... نیز انجام دهند.
آیا نباید از این فرصت طلایی برای معرفی بقعه متبرکه سبزقبا(ع) و حزقیل نبی(ع) استفاده کرد؟
چاپ چند ده هزار کاتالوگ رنگی یا تصویر درشت و زیبایی از گنبد حرم و اهدای آن به زائران به راحتی نام و نشان این امامزاده غریب را به تمامی دانشگاه ها و پایگاه های بسیج و مساجد و ادارات کل کشور می رساند.
البته مقدمه آن همانگونه که شما به درستی اشاره کرده اید اتمام کاشیکاری گنبد است.
پاسخ:
سلام برادر
شما نیز مثل همیشه برای تکمیل کلام همت بالایی داری.
ممنونم گ گ
۱۹ شهریور ۹۳ ، ۱۹:۱۴ سید سرزمین خاطره ها

سلام مهندس

خوب نوشته اید . اما یادمان نرود که ککی که جناب آقای ی حاکم شرع وقت دزفول در جان ما انداخت و بلافصل بودن این امام زاده را زیر سوال برد به آسانی از بدنمان جدا نمیشود . آن سال که از مرحوم آیه الله نجفی در مورد امام زادگان به حق و بلافصل سوال شده بود کسی نبود تا از ایشان در مورد حضرت سبزقبا سوال کند. کاشی ها در باره علی ابن محمد باقر علیه السلام سوال کردند قمی ها در باره حضرت معصومه سوال کردند . دزفولی ها طبق معمول غایب بودند . و چنین شد که به استناد استفتای ایشان در ایران فقط 5 امام زاده بلافصل و به حق وجود دارد. ناگفته نماند که ایه الله نجفی در زمان حیاتشان چند بار در مورد حقانیت حضرت محمد ابن جعفرطیار در دزفول سخن گفته اند و حتی چند بار از اطرافیان خواسته اند او را برای زیارت به دزفول ببرند که محقق نشده است . اما در مورد حضرت سبزقبا متاسفانه از ایشان حرفی یا حدیثی نقل نشده است .

پاسخ:
سلام سید بزرگوار
من اما غیر از مرحوم حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره) به کسان دیگری همچون حضرت آیت الله العظمی آقاشیخ منصور سبط شیخ انصاری(ره) که به حضرت سبزقبا(ع)  ارادت خاص داشته اند ایمان دارم. یادمان نرود که سرچشمه علم و حلم آن مرحوم نیز کسی نیست جز شیخ اعظم رضوان الله تعالی علیه که درگاه و ختم فقه تاریخ تشیع اند.
مرحوم ضیایی(اعلی الله مقامه) را نیز قبول دارم که طبق وصیتش درب حضرت سبزقبا(ع) دفن میشود(درست وسط آسفالت خیابان امام خمینی در جلوی سبزقبا ع) و 37 سال بعد با اجازه مرحوم آقاشیخ منصور سبط شیخ، نبش قبر شده و پیکر پاک و کاملا تازه و سالمشان را به مسجد ملاحاجی(در سرمیدان صوبیون) منتقل میکنند.(این صحنه را پدرم که هنوز حیّ است شاهد بوده اند)
من چشم و گوش خود را نیز تا حد زیادی قبول دارم که مردم چگونه از جناب محمد ابن موسی الکاظم(ع) برات میگیرند.
آن ککی(دزفولی اش میشود : کیک) که به تنبان اذهان افکنده شده چیز خاصی نیست برادر! با کمی اِمشی حل میشود.(هرچند میدانم کدام سیاست باز شیرپاک خورده!! این موضوع را از اوائل دهه ی هفتاد در دستور کار خویش قرار داده تا دزفولی ها را هرچه بیشتر، از دیار خویش براند)
غائب بودن دزفولی ها برای کسب فیض از محضر آیت الله مرعشی(ره) نیز در راستای همان عدم هوشمندی رسانه ای دوستان است.
ضمن اینکه عالم جلیل القدری همچون حضرت آیت الله سید مجدالدین قاضی(ره) نیز (تا جایی که بنده خبر دارم) «علم انساب» داشته اند و اگر مشکلی در نسب شریف این امامزاده وجود داشت مرحوم قاضی اهل مماشات و پنهانکاری نبود .
لذا درستش این است که بگوییم : تنها 5 امامزاده از جمع امامزاده هایی که در موردشان از آقای مرعشی پرسیده شده تأیید شده اند و این به معنای آن نیست که نام تمامی امامزاده ها به ایشان عرضه شده است . مِن باب مثال، امامزاده علی شلگهی(علی اصغر بن زین العابدین ع) فرزند بلافصل امام چهارم ماست. آیا چون خدمت آقای مرعشی سوال نشده است از فرزندی امام سجاد ع ساقط اند؟ البته که خیر!
پیشنهاد : شما درقم تشریف دارید زحمت بکشید و یکی از علمای بزرگواری را که مشهور به داشتن علم انساب هستند شناسایی فرمایید تا خودم شخصاً خدمتشان شرفیاب شوم.
(البته میدانم که حضرت آقا روحی فدا ، علم رجال دارند اما علم انساب را در مورد معظم له بیخبرم)
۱۸ شهریور ۹۳ ، ۱۹:۳۴ صدای تنهایی
سلام آقای مهندس نخسته ...
خدایی مطلب عالی نوشتید چون تو این هفته کرامت حواس من خیلی جمع رسانه ها بود که ببینم اسمی از سبزقبا برده میشه یا نه که متاسفانه خیر ... حتی مسافرت خادمای امام رضا (ع) که سفراستانی داشتند چقدر سفرشون به امامزاده شاه چراغ مشخص و مطرح بود .. خدایی باز هم کلی حرص خوردم چرا باید ناشناخته باشه مگر برادر امام رضا نیست ؟ چه فرقی این وسط هست ؟؟؟؟

حالا به نظر من یه مشکل که هست برای مسافران اینه که درب ورودی سبزقبا تو خیابان اصلی و شلوغ هست این یه علت هست ... که به راحتی نمیشه پارک کرد و شلوغه ... 

ممنون که بازم دست از تلاش برنمیداری ... خداقوت مهندس ...

پاسخ:
سلام بر شما
حل مشکل پارکینگ فقط یک مُسکّن محسوب میشه.
بنده راهکارهای کلان و کلی رو عرض کردم که صدالبته مسائلی همچون محل اسکان و پارک زائرین هم درون دیده میشه.
ممنون از ابراز لطف شما.
انشاالله همگی بتونیم حق مطلب رو ادا کنیم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">